Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

Bestemmingsplan Valkenhorst niet optimaal

Het bestemmingsplan van Valkenhorst is verre van ideaal, het woningbouwprogramma is nog wat karig wat betreft het percentage betaalbare woningen. Er wordt begonnen met juist die groep woningen en kunnen dus nog verderop in de tijd proberen het aantal betaalbare woningen omhoog te schroeven. Het bestemmingsplan laat dat prima toe.

PLV stedenbouwkundigraamwerk

Ook heeft GemeenteBelangen al behoorlijk vaak gewaarschuwd dat de oplossing voor het stikstofprobleem een oplossing op papier is en de netto uitstoot van stikstof de komende jaren alleen maar zal gaan toenemen. De rechter zal nu uiteindelijk bij bezwaar de knoop moeten doorhakken.

Maar op het gebied van duurzaamheid zijn er ook nog verbeteringen te halen. Daarom diende GB bij de behandeling van het bestemmingsplan een aantal moties en amendementen in.

Amendement duurzaam bouwen
Hierin gaven we aan dat de ambities van duurzaamheid het minimum zijn en we daar onder geen beding onder moeten gaan zitten. Helaas was de steun van de volledige oppositie niet voldoende, de coalitiepartijen (DURF, SGP en CU) hadden er geen zin in en stemde het amendement weg. Wat zegt dat voor de duurzaamheid van dit nieuwe dorp?

Motie gescheiden sanitatie
Het scheiden van afvalwater in grijs (douche en wasbak) en zwart (wc) maakt het filteren ervan makkelijker. De motie verzocht om deze insteek mee te nemen in de aanbesteding zodat de ontwikkelaars daar inventieve ideeën voor indienen. Ook hier was geen meerderheid voor in de raad. GB ziet dit als een gemiste kans, want je krijgt maar één keer de mogelijkheid nu alles braak ligt deze sanitatie toe te passen.

Motie verkeersmaatregelen
De kruising N206 en Molentuinweg zal worden aangepakt om de doorstroming op de N206 te bevorderen voor Valkenhorst, maar er wordt geen rekening gehouden met de doorstroming en leefbaarheid op de Molentuinweg. GB vroeg in deze motie, wederom gesteund door de gehele oppositie, aandacht voor de Molentuinweg. Zorg nu dat daar ook de doorstroming en leefbaarheid verbeterd, want dat is al vele jaren een zorg van de omwonenden. Ook hier stemde de coalitiepartijen tegen de motie en laten ze de omwonenden van de Molentuinweg in de kou staan.

GemeenteBelangen vindt het jammer dat deze kleine aanpassingen niet gedaan konden worden om het bestemmingsplan Valkenhorst toch ietsje beter te maken.
De enige verbetering die we bereikt hebben is een toezegging van de wethouder om alles in het werk te stellen om het geluidsoverlast in het nieuw te bouwen dorp zo veel mogelijk te beperken. Maar ook hier geen zekerheid.

GB zal zich de komende jaren blijven inzetten om allerlei randvoorwaarden omtrent dit gebied proberen te optimaliseren en de leefbaarheid te verbeteren.

Waar is de verandering?

Het moest anders en DURF zou dat gaan doen. De inkt van het kakelverse coalitieakkoord is nog niet droog en de desillusie moet bij de stemmers bijzonder groot zijn. De grote verandering is er helaas niet uit op te lezen.Verandering

Het is op een aantal punten best vaag en vooral zonder grote ambities.

GemeenteBelangen heeft altijd ondubbelzinnig laten blijken dat we voor een park op de Kwakelwei zijn, minimaal groen houden zonder bebouwing. Toen de brief van het vorige college, met scenario’s om dit park mogelijk te maken, door GB en DURF werd geagendeerd om te bespreken, hadden we grote hoop dat dit prominent in het coalitieakkoord zou komen te staan.

Nu staat dit er wel in maar voorwaardelijk; een citaat “Mocht er voldoende geld zijn, dan wil de coalitie het initiatief zeker ondersteunen.”
Dus alleen als er voldoende geld is wordt het initiatief van het Rijnpark ondersteund, anders geen steun voor het initiatief.

GB vraagt de nieuwe coalitie om een duidelijkere keuze te maken. 

De duidelijke keuze die wel gemaakt wordt is dat de winkels de komende 4 jaar op zondag gesloten blijven, ze gaan wel er onderzoek naar doen en een referendum, maar ze blijven dicht.

Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, de 65% betaalbare woning is zeker positief en het kostendekkend maken van de gemeentelijke dienstverlening. En natuurlijk dat de horeca op het strand dezelfde openingstijden mag hanteren als in het dorp, maar of dat de overlast in het centrumgebied zal oplossing achten wij onwaarschijnlijk.

Maar daarnaast gaat de rem op het gasvrij maken van Katwijk, het wordt nu gasvrij(klaar), wat dat ook wezen mag. Daarnaast komt er prioriteit op isoleren van woningen, maar alleen als de landelijke overheid betaald. Voor GB zou beide tegelijk kunnen, maar nu gaan we de landelijke eis om voor 2050 van het gas af zeker niet halen. Maar dat komt niet door omstandigheden en kosten, maar louter en alleen door deze nieuwe coalitie

 

Luister ook naar onze bijdrage in de raad: 

Kiezen voor veiligheid én groen!

Met grote afschuw heeft GemeenteBelangen afgelopen commissie de conservatieve rechtse partijen DURF, VVD en SGP horen pleiten voor het openhouden van het tunneltje Duinviool voor het autoverkeer. Deze bijzondere keuze zorgttunneltje niet alleen voor het bewust instandhouden van een onveilige situatie, maar heeft ook tot gevolg dat veel groen zal verdwijnen. De keuze van het CDA om de auto te gast te maken lijkt sympathiek, maar heeft dezelfde consequenties tot gevolg.

Het beleid dat is vastgesteld door de gemeenteraad is duidelijk; bij nieuwe ontwikkelingen wordt eerst voor fiets en voetgangers ontworpen en pas als laatste voor de auto. Dit is vastgelegd in de Katwijkse Agenda Mobiliteit. Het is dan ook bijzonder dat elke keer bij besprekingen over de daadwerkelijke uitvoering van dit beleid, er door eerder genoemde partijen angstvallig op de rem getrapt wordt.

Veel verkeersdeskundige hebben zich de laatste tijd over het tunneltje gebogen. Zij concluderen dat het kan echt niet veel veiliger gemaakt kan worden. Daarbij heeft de provincie gesteld dat als de raad van Katwijk er toch voor kiest om het autoverkeer door de tunnel wil behouden, de keuze voor het nieuwe fietspad langs de N206 niet benedenlangs, maar bovenlangs over het tunneltje zal gaan. Zo zorgen ze er dan toch voor een veilige kruising als het autoverkeer door de tunnel blijft rijden.

Dit lijkt op het eerste gezicht een mooie oplossing, maar hierdoor zal ter hoogte van de Nieuwe Duinweg een behoorlijke strook groen moeten verdwijnen, omdat hier het fietspad dan komt te liggen. Dus door te kiezen voor het openhouden van de tunnel voor autoverkeer, kiest men niet alleen voor het instandhouden van een onveilige situatie, maar ook voor het verdwijnen van veel groen. Door het verwijden van het groen komt er extra fijnstof en geluidsoverlast richting de school en wijk achter de Nieuwe Duinweg.
Daarbij wordt de huidige onveilige kruising bij het tunneltje van auto’s en fietsers nog steeds niet opgelost, alleen het doorfietspad gaat dan bovenlangs.

Voor GemeenteBelangen is deze keuze volledig onacceptabel!

De keuze voor het tunneltje af te sluiten voor het autoverkeer is voor GemeenteBelangen de enige juiste keuze. Het zorgt voor een veilige situatie voor fietsers en voetganger met behoud van de groenstructuur.

 

 

Verdichten OK, maar dan wel duurzaam.

Er is veel behoefte aan woningen in Katwijk. En duurzaam bouwen is de toekomst! Door deze twee te combineren kunnen we onze woningvoorraad ook kwalitatief verbeteren. Katwijk heeft naast de opgave van 5600 woningen op Valkenhorst een opgave om binnen de dorpen, waar mogelijk, nog eens 2500 extra woningen te bouwen. Meer bouwen binnen de bestaande wijken betekent verdere verdichting. Daarom heeft GB aan de voorkant aandacht gevraagd dat er ook duurzaam gebouwd wordt. Dit door een puntenstelsel in te voeren bij aanbestedingen. Niet langer praten en nota’s schrijven maar doen! GemeenteBelangen kiest voor extra woningen maar dit moet natuurlijk niet leiden tot versteende wijken zonder kwaliteit.

Natuurinclusief bouwen en biodiversiteit

Verkiezingsbeloften verdwenen al als sneeuw voor de zon, want met de nieuwe coalitie in het vooruitzicht ging de ChristenUnie akkoord om hoger dan 40 meter (13 etages) te bouwen, terwijl hun verkiezingsprogramma maar voor maximaal 10 etages pleitte. Onder druk van de aankomende coalitie wordt alles vloeibaar.

Nog hoger bouwen is niet eens nodig omdat de 2500 benodigde woningen ook gebouwd kunnen worden zonder overal hoge woontorens neer te zetten.
GB en een aantal andere partijen zijn van mening dat het loslaten van deze grens een soort vrijbrief wordt voor projectontwikkelaars om maar lukraak overal de hoogte in te gaan. GB gaat juist voor én snel meer woningen bouwen én kwaliteit om het unieke karakter van Katwijk te behouden.

Hoe doe je dat dan? Kwaliteit moet je soms afdwingen en door goed overleg met ontwikkelaars kom je tot betere resultaten. Mensen willen duurzamere huizen zodat ze niet over 10 jaar alles zelf opnieuw moeten doen. En het is niet per se duurder. Een ding is zeker je kunt het bij nieuwbouw maar beter gelijk goed doen omdat je anders op de langere termijn van de regen in de drup komt.

Relatief kleine verbeteringen aan de voorkant kunnen tot verrassend duurzame resultaten leiden maar ook tot veel meer comfort. Op dit moment is er nog onvoldoende aandacht voor bepaalde maatregelen die je kunt nemen tegen hitte, droogte, kwaliteit van bouwen en laten we al gemeente onnodig veel simpele zaken liggen. Het is zo simpel als; een gevel wit maken of groene daken.
Kortom; de motie van GB die door bijna de gehele gemeenteraad werd omarmd zorgt dat natuurinclusief bouwen in Katwijk meegenomen wordt in de aanbesteding

Kijk en luister ook naar onze bijdrage in de raad: https://youtu.be/dTqD8Nyxnzs

Meer artikelen...

  1. Toch geen verkoop aan de Morgenster
  2. Lagere huur en zelfbewoning
  3. Krijgt Hoornes genoeg informatie?
  4. Top-5 kieslijst GemeenteBelangen
  5. Virtuele koeien & stikstofruimte op papier.
  6. Opsporing verkeersoverlast en ouderenmisbruik
  7. Wat is er nu aan de hand bij SCUM?
  8. Baskets, bomen en doorstroomkorting
  9. AB 2021 : Doorstroming bevorderen door huurkorting
  10. Nooit bouwen op de Kwakelwei
  11. Nieuwe Bestuursvoorzitter GB
  12. GB omarmt RijnParkPlan voor groene Kwakelwei
  13. Brouwerstraat - van vrachtwagenverbod naar randweg
  14. In memoriam Harry van Mierlo
  15. Minder VROEMMMM!!
  16. Huurkorting bij kleiner wonen
  17. Geen voorrang voor reformatorische stichting
  18. Meer afval hergebruiken
  19. Blij met budget voor skatepark
  20. Groen bebouwen om groen te kopen?
  21. Cultuur in alle dorpskernen
  22. Niet bezuinigen op onderwijsondersteuning
  23. AB 2020 : Samen voor elkaar
  24. Betaalbare woningen betaalbaar houden
  25. Veiligheid en doorstroming bij Binnensluis.
  26. Auto’s van de (Wester)baan
  27. Nieuw Valkenburg heeft het (bijna) allemaal
  28. GemeenteBelangen tikt Abraham aan
  29. Verbeteren strand- en zwemveiligheid
  30. Openbaar onderwijs in ’t Duyfrak in de knel
  31. Digitaal in het “nieuwe normaal”
  32. GB kritisch met vertrouwen in situatie DSV
  33. Parkeren maar dan anders
  34. Rijnsburgse honden uit in eigen buurt
  35. Van woorden naar daden met groenbeleidsplan
  36. GB voor positieve stimulans afval scheiden
  37. GB gaat voor historie met toekomst
  38. Eindelijk mogelijk drie extra lokalen Brede School ‘t Duyfrak
  39. Hoe beweegt het Katwijk van morgen?
  40. Katwijk wordt fiets veiliger
  41. Diensttijd doet jongeren tekort
  42. Algemene Beschouwingen 2020: Meer groen, moeten we ook doen
  43. GB stelt vragen - Lange termijn agenda duurt erg lang...
  44. GB stelt vragen - Wél slopen, maar niet bouwen?
  45. Een tijdelijke weg, maar aan welke kant?
  46. Streef naar inclusief onderwijs
  47. GemeenteBelangen kiest voor groene Juliana brug
  48. Hoornes gasvrij: Hoe, wat en waarom?
  49. GemeenteBelangen over de “toekomst van Katwijk”
  50. GB organiseert inspiratieavond
  51. Meer handhavers voor verkeer in de wijken
  52. Kwakelwei voldoende beschermd tegen bebouwing
  53. Praat mee over groen
  54. Mag het op zondag?
  55. Minder betalen voor monumenten
  56. Overlijden Adriaan Heijnen
  57. Gewijzigd wegenbeleidsplan ongewijzigd vastgesteld
  58. GemeenteBelangen op bezoek bij Scum
  59. GB Motie aangenomen: Geef zorgprofessionals een stem
  60. Algemene Beschouwing: Meer aandacht voor natuur, voetgangers en fietsers
  61. Hoe nu verder met de bibliotheek?
  62. Nog geen besluit op 333m ijsbaan in Leiden
  63. Neem handhaving op zondagen mee in toekomstig parkeerbeleid
  64. Een Kennis en Cultuur Centrum in Katwijk aan Zee
  65. GB wil meer woningen in de midden huur segment
  66. Fraude bij recycling van kunstgrasvelden
  67. Kruispunt Hoorneslaan N206 gevaarlijk?
  68. Vuurwerkvrije zones
  69. GB en CDA: nieuw hondenveldje aan Kanaalpad NW
  70. GemeenteBelangen en CDA stellen vragen over parkeren
  71. Coalitie akkoord 2018-2022: Samen voor het Katwijk van morgen
  72. Terrassen, Terrassen en nog eens Terrassen
  73. Verwijs naar vrouwenabdij in Hof van Rijnsburg
  74. GB bedankt zijn kiezers!
  75. Seniorenwoningen naar ieders wens
  76. Is de ontwerper baas over het Hoftuinplein?
  77. Nog minder steun voor nieuwe bieb
  78. Meer losloopveldjes nodig in Rijnsburg
  79. Gaat de herinrichting van de Turfmarkt en de Rijnstraat nog door?
  80. Kapgraag college krijgt een tik
  81. Raad wil geen verdieping N206 bij Duinvallei
  82. GemeenteBelangen: geen SOK geen geld
  83. De bus rijdt nog steeds over de rotonde.
  84. De lijsttrekker van GemeenteBelangen is bekend!
  85. Denktank GB over de toekomst van Katwijk
  86. GB: Kritisch maar niet tegendraads
  87. Provincie gaat randweg Rijnsburg snappen
  88. Groen goed voor welzijn en welvaart
  89. GB, de dodo, de Pioniersbaan en de N206
  90. Art 41 Vragen over subsidie en huisvesting Turkse vereniging
  91. Meer spreekrecht burgers bij raadsvergadering
  92. Nooit meer overvolle containers
  93. Geen bieb in de Noordzee passage
  94. Samen grondstoffen afvoeren
  95. Coalitie durft debat nieuwe bieb niet aan
  96. Stoeptegels toch vervangen in de Pioenhof
  97. GemeenteBelangen is op zoek naar uw mening!
  98. Werkzoekenden sneller aan het werk
  99. Laat WMO cliënt hulp zelf aftekenen