Actueel

Actueel

René Slootweg

AB 2024 - Katwijk is versteend en vol

  • Geschreven door René Slootweg

We zijn op de helft van deze college periode en maken de balans op. Vorig jaar bij de AB vroeg GemeenteBelangen het college de handen uit de mouwen te steken en wat te gaan doen.

IMG 3688 compressed
De vraag is nu, wat hebben ze gedaan?

Participatie 
Een van de grote beloftes van dit college was om burgerparticipatie beter te doen. Grote woorden als democratisering, samen optrekken met de inwoners, maar ook luisteren en open besluitvorming. Dit college zou het echt anders gaan doen. 

Nou, anders was het zeker..

Bij het eerst best grote onderwerp over parkeerregulering werd de inspraak niet vooraf gedaan, maar pas na het besluit in de raad. Het college wist immers wel wat de burgers dachten en vonden het niet nodig met hen vooraf hierover te praten.

Zover het samen optrekken met de inwoners.

Er was een referendum nodig om het college tot orde te roepen en daarmee dit onderwerp compleet van tafel te gooien.

Natuurlijk is een onderwerp als parkeerregulering lastig om met inwoners te bespreken, maar een gemeentebestuur is er niet om moeilijke gesprekken uit de weg te gaan.

GemeenteBelangen was zeer bereid dit moeilijke gesprek aan te gaan, maar dan niet met de intentie om deze extra ruimte gelijk weer vol te bouwen. 

Want Katwijk is binnenstedelijk al versteend genoeg en vol. We hebben de open ruimte echt nodig voor groen en ontspanning.
Maar natuurlijk is GB niet blind voor de woningbouwopgave en ziet daarvoor wel een plek in onze gemeente die niet de problemen van binnenstedelijk verdichting met zich meebrengt. 

De Zijlhoek de Woerd is een plek waar ruim 1000 woningen kunnen komen en de bedrijven die daar nu zitten hebben meer dan eens aangegeven daar graag weg te willen. Zie het maar als een soort uitbreiding op Valkenhorst. (met parkeerregulering)

Wonen
GB ziet wel zorgelijke ontwikkelingen in de woningvoorraden, namelijk dat projectontwikkelaars bijna hele straten opkopen om deze weer zelf te verhuren. 

Ook zien we het omgekeerde dat door de nieuwe verhuurders wet het niet meer rendabel wordt voor particulieren om woningen te verhuren. Deze worden daarom in de verkoop gezet tegen extreem hoge bedragen. De wet levert dus niet meer betaalbare huur op maar juist veel meer te dure koopwoningen.

Helaas zien we steeds meer onbetaalbare woningen, ook op het gebied van huurwoningen.
De tijdelijke woningen op de Duinvallei, de Woodies, waren een creatieve optie van dit college om tijdelijke betaalbare huurwoningen mogelijk te maken, maar deze bleken helaas onbetaalbaar.

Bij nieuwbouwprojecten wordt vanuit de gemeente steeds vaker opgelegd om een deel betaalbaar te maken en te houden. En dat is natuurlijk prima beleid, maar daardoor worden de andere woningen in zo’n project vele malen duurder om het betaalbare deel te bekostigen. GemeenteBelangen is benieuwd hoe het college deze problemen gaat aanpakken. Een woonfonds lijkt daar een mogelijkheid voor te zijn, maar lost het dit probleem ook echt op? 

Aan de ene kant hebben we woningen tekort, aan de andere kant hebben we genoeg lege winkelpanden. Ook al lopen onze winkelcentra in rap tempo leeg, het college geeft deze groep ondernemers een beschermde status. Zij mogen onder geen beding zelf bepalen op welke dag ze wel of niet werken. GemeenteBelangen heeft het eerder betutteling genoemd, maar roept het college nogmaals op om de ondernemers te laten doen waar ze goed in zijn en dat is ondernemen. Daar hebben ze de inmenging van de overheid niet bij nodig.

Groen
GemeenteBelangen spant zich al vele jaren in voor gebieden als de Kwakelwei en de Mient Kooltuin. 

En met succes. Beide gebieden zijn aangemerkt als hoofdgroenstructuur. 

Al hebben we dan nog steeds geen stadspark op de Kwakelwei, onze motie uit 2021 om dit gebied niet te bebouwen kan nog steeds op brede steun in de raad rekenen. GB vindt wel dat het college iets actiever aan de slag moet gaan met de realisatie van het stadspark.  Zo is nog steeds niet duidelijk wat het college nu gaat doen. 

De grote stappen zien we wel op de Mient Kooltuin, want dat gebied hebben we succesvol kunnen redden van massale woningbouw. Er is nu zelfs 17 miljoen subsidie aangevraagd om hier een aantrekkelijke natuur en recreatieve zone van te maken. Daar zijn we als groene partij natuurlijk erg blij mee.

Maar niet alleen de uitbreiding van het groenareaal is belangrijk, ook het onderhoud. In deze begroting worden gelukkig goede punten behouden, zoals ecologisch maaibeheer. Niet alles maar gelijk kort maaien. Natuurlijk daar vallen de brandnetels niet onder, die houden we kort. Maar daarbij moet wel duidelijk zijn dat brandnetels bijzonder goed gedijen op de aanwezigheid van stikstof. Daarmee is duidelijk dat er in onze leefomgeving veel stikstof in de natuur zit.

Ook door de extreme schommelingen van de klimaatverandering is het belangrijk extra toe te zien op ons groenonderhoud, extra water geven in de droge periode, maar ook zorgen dat in natte periodes het overtollige water weg kan lopen.

Voor dit laatste zien we gelukkig goede stappen, zoals groene parkeerplekken, het afkoppelen van het riool, het aanbrengen van wadi's en het stimuleren van tegelwippen.

Mobiliteit & Fiets
De N206 is en blijft voor Katwijk aan den Rijn een doorn in het oog, maar met de nieuwe geluidswal en aanbrengen van geluidsarm asfalt wordt de overlast zeker een stuk minder. 

Maar voor hoelang?

Want door de laksheid van de provincie zitten inwoners van Rijnsoever de komende jaren wederom in de herrie van deze weg. Het geluidsarm asfalt is daar al twee jaar geleden versleten en maakt nu al meer herrie dan gewoon asfalt. De provincie gaat pas over twee jaar het asfalt vervangen en het college lijkt hier geen vat op te hebben. Het tranendal doet haar naam straks zeker recht aan, want als hier straks ook het geluidsarm asfalt is versleten is het maar de vraag of de provincie dit op tijd gaat vervangen.  

Het college gaat nu een corridorstudie doen voor mogelijke oplossingen voor de N206, maar als ze al niet eens de provincie kunnen laten bewegen om hun verantwoordelijkheid te nemen en op tijd het asfalt te vervangen, wat moeten we dan verwachten van deze studie. 

En daarbij gelijk een vraag aan het college. Waar is toch het bordje 80 op de N206?

Vorig jaar bij de AB kreeg GB geen steun voor onze motie, want het stond immers in het coalitieakkoord. Recent kregen we nog te horen dat wederom de provincie dit niet gaat doen omdat de inrichting van de weg dan aangepast moet worden. Complete onzin, want de Tjalmaweg richting Leiden is ook gewoon 80 met dezelfde inrichting, maar ook grote vierbaans snelwegen door Rotterdam is ook 80 km/h.

Het lijkt dus wederom onwil te zijn van de provincie met het Katwijks college aan de zijlijn die roept er niets aan te kunnen doen. 

Met betrekking tot mobiliteit roept GB het college nog eenmaal op om het openbaar vervoer goed te regelen, niet alleen de feestbus, maar een volwaardig OV ook in de nachtelijke uren, voor iedereen. Niet alleen de feestende jeugd, maar ook de hardwerkende gewone burger die op het werk wil komen.

Op het gebied van fietsers is er ook veel aan de hand, goede zaken als een gratis fietsparkeervoorziening in het centrum van Katwijk aan Zee kan natuurlijk op de steun van GemeenteBelangen rekenen.

Maar als we als gemeente inzetten op meer fietsgebruik, een regionaal doorfietsnetwerk, dan blijft het bijzonder dat dit maar tot aan de rotondes in Katwijk gaat. Overal kan je doorfietsen, maar bij de rotondes in Katwijk stopt het. GB is nog steeds van mening dat deze insteek om fietsers door te laten fietsen niet kan zonder voorrang voor de fietsers, ook op de rotondes.

De oproep vorig jaar aan het college om de handen uit de mouwen te steken is daarom nog steeds van toepassing, want er is nog veel te doen.

René Slootweg

College schuift verantwoordelijkheid N206 naar de provincie af

  • Geschreven door René Slootweg

De N206 is voor veel inwoners van vooral Katwijk Binnen een doorn in het oog, veel geluidsoverlast, fijnstof en roet is al jaren een grote ergernis. Maar dit college lijkt er geen vat op te hebben, zij schuiven de verantwoordelijkheid af richting de provincie.
Al heel lang probeert de fractie van GemeenteBelangen dit onder de aandacht te brengen maar het lijkt gericht aan dovemansoren.

N206

In 2008 diende GemeenteBelangen een motie in om de snelheid vanaf de Molentuinweg richting Noordwijk omlaag te brengen. Met succes, want in 2010 is daar de snelheid omlaag gebracht van 100 naar 80 km/h.
In 2015 dienden we weer een motie in, die met grote meerderheid werd aangenomen, om het ook de snelheid op de N206 op het stuk bij Rijnsoever naar 80 km/h te brengen.
In 2017 diende GB een initiatiefvoorstel in voor een DoDo variant (Dicht Open Dicht Open), maar de andere partijen in de raad vonden dat een slecht idee, het college reageerde zelfs helemaal niet.
Toen er in 2022 nog steeds geen bord 80 stond heeft GB de motie uit 2015 nogmaals langs de raad gestuurd, maar toen waren de huidige coalitiepartijen tegen, want dit punt stond immers in hun coalitieakkoord.

Recent heeft GB nogmaals vragen gesteld over het uitblijven van opnieuw aanleggen van het versleten geluidsarm asfalt en waar toch het bordje 80 nu blijft.

Geluidsarm asfalt helpt enorm in het reduceren van het weggeluid, maar dit soort asfalt is sneller versleten dan “gewoon” asfalt. Op het stuk langs Rijnsoever is al twee jaar compleet versleten en maakt nu net zo veel herrie, en misschien wel meer dan gewoon asfalt. De provincie geeft aan dat deze laag pas in 2026 wordt vervangen, dat is dus 4 jaar te laat!!
Met de plaatsing van een geluidscherm bij Tranendal wordt er ook geluidsarm asfalt gelegd, maar als dit na verslijten ook niet op tijd wordt vervangen zit de wijk erachter wederom met enorme geluidsoverlast.

Daarnaast staat het bordje 80 er ook nog niet, de provincie laat weten “Hiervoor zou de vormgeving van de weg ingrijpend moeten worden gewijzigd…”

Natuurlijk complete onzin, want de vormgeving van de Tjalmaweg richting Leiden is precies hetzelfde en daar is wel een maximumsnelheid van 80 km/h. Het probleem daar is de handhaving, want er lijkt zich niemand aan te houden…

De wethouder laat aan GB weten dat de provincie verantwoordelijk voor deze weg is en hij daar niet veel aan kan doen.

GB is van mening dat het college zich niet achter de provincie kan blijven verschuilen en zich harder moet opstellen voor een betere leefomgeving rond de N206..

 

Zie ook andere stukken op onze website over de N206:
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/1156-verminder-overlast-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/1032-raad-wil-geen-verdieping-n206-bij-duinvallei
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/1005-gb-de-dodo-de-pioniersbaan-en-de-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/981-gb-wil-een-dodo-voor-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/503-gemeentebelangen-motie-snelheids-vermindering-n206
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/720-verdieping-n206-bij-duinvallei
https://www.gbkatwijk.nl/2-actueel/492-college-weinig-overtuigingskracht-bij-provincie

René Slootweg

Wat doen we met het groen?

  • Geschreven door René Slootweg

Er was al niet veel groen in Katwijk, maar met al dat kappen en ook nog slecht onderhoud, wordt het er zeker niet beter op.

 IMG 4493

Een nieuw dieptepunt is toch wel de kaalslag in Cleijn Duin. Voor de herinrichting van de wijk is er notabene nog extern advies ingewonnen hoe de bomen behouden konden worden. Een prachtig rapport waarin stond dat bijna alle bomen behouden konden worden door aanpassingen in het plan en dat de gemeente een toezichthouder in dienst moest nemen. Dit rapport werd compleet genegeerd, want het college lijkt het allemaal beter te weten. Een kaalslag tot gevolg en vele boze burgers.

Niet iedereen heeft verstand van het onderhoud van groen, maar als je de maaitechnieken en drastische kap van bomen en struiken ziet in onze gemeente, kan je niet begrijpen dat dit zo hoort. Katwijk had al het predicaat “minst groene gemeente van Nederland”, maar het lijkt erop dat ze gaan voor een Europese titel..

In het vorige raadstermijn zijn er bij het Waterloop fietstunneltje nog serieuze bomen geplant, dus niet van kleine jonge sprietjes, maar wat oudere grotere bomen. Deze  hebben meer en specifieke aandacht nodig. Iedereen heeft kunnen zien dat er daar een paar bomen door slecht onderhoud het niet gered hebben en daarom helaas gekapt moesten worden.

Met de bouw van nieuwe woningen is altijd een lastige balans tussen natuur en stenen. GB heeft daarom via een motie natuurinclusief bouwen laten opnemen in de aanbestedingstrajecten. 

Natuurinclusief bouwen is een brede term die loopt van groene gevels en groene daken tot ingemetselde nestkastjes, maar ook het loskoppelen van regenwater is een van de maatregelen. Geef natuur de ruimte in onze toch al zo versteende omgeving.

Ook een plan van GB is het meer terugbrengen van heggen. De populatie van de heggenmus neemt al jaren af en de heg is een mooie natuurlijke afscheiding die op vele plekken kan worden toegevoegd. Er ligt een toezegging van de wethouder, maar helaas nog geen uitvoering ervan.

Als we dachten dat het niet erger kon, zijn er door grootschalige snoei midden in het broedseizoen langs de Hoorneslaan en Julianalaan zeker twee nesten van een ekster en een houtduif verstoord. Dit is niet alleen in strijd met ecologische werkprotocollen maar is zelfs strafbaar. 

GemeenteBelangen blijft onverminderd strijden om het groen in Katwijk te behouden, maar vooral het verder uit te breiden. 

Want groen moet je doen…