Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

AB 2022 - Meer geld naar groen en verduurzaaming

De eerste begroting van een nieuw college is altijd spannend om te zien. Komen de
aandachtspunten overeen met wat je als politieke partij belangrijk vindt?
Voor GemeenteBelangen zijn de belangrijkste punten het verduurzamen van onze
leefomgeving, groen, mobiliteit en wonen.

 

2023 AB Foto KP GB v3

Groen en de Kwakelwei
Katwijk is nog steeds een van de minst groene gemeente van Nederland. De groene ambities worden onderdrukt door de continue mantra van bouwen. Natuurlijk kost vergroenen en verduurzamen geld, maar de “kostendragers” worden helaas te vaak gezocht in woningbouw. Elk stukje grond dat wordt bebouwd is voor altijd verloren voor vergroening.

Een van de meest besproken plekken is de Kwakelwei. Hier ligt een mooi plan om een prachtig park te realiseren. Maar de grond is eigendom van een projectontwikkelaar, een lastige maar zeker niet onmogelijke opgave.

Het college lijkt hier haar vingers niet aan te willen branden. Zij leggen nu de verantwoordelijkheid voor vinden van subsidie en financiering bij de vrijwilligers van de vrienden van het Rijnpark.
Het college maakt hier een grote denkfout, want het is niet een initiatief van de stichting, maar van de gemeenteraad. Vorig jaar oktober werd de motie van GemeenteBelangen, waar de raad zich uitsprak over de wens voor een park, zeer breed gesteund.

Dit is dus nu een voorstel van de raad en het is daarom niet juist dit terug te leggen bij de burgers. De eerste uitwerking van deze motie staat klaar, een brief met vijf scenario’s voor realisatie van dit park. De vraag was dat het huidige college dit verder zou gaan uitwerken. Begin deze periode heeft GemeenteBelangen deze brief geagendeerd, maar zowel in het coalitieakkoord als in de begroting wordt dezelfde brief volledig aan de kant gelegd.
Daarom zal GB bij de begrotingsbehandeling het college opdragen deze brief alsnog uit te voeren en te komen met een voorstel voor realisatie van een park.

Daarnaast is het beoogde budget voor groen wat mager. Terwijl groenvoorziening en klimaatadaptatie juist meer aandacht nodig heeft in het extremer wordend klimaat. Zo blijkt dat Katwijk niet eens een noodbewateringsbeleid heeft.
Bij herplanting van gekapte bomen worden er vaak maar ielige sprieten teruggezet. De lobby van GB heeft gezorgd dat bij het Waterloop tunneltje juist een aantal grotere bomen zijn geplant. Maar tijdens de afgelopen droogte hebben deze niet voldoende water gekregen, en gaan ze het hoogst waarschijnlijk niet redden.
Zonde van het geld en zeker niet duurzaam. GB gaat daarom pleiten voor meer geld voor groen.

Even wat recht zetten
Even een kleine correctie. Vorig jaar kreeg GB kritiek om het feit dat we maar voor 23 extra bomen hadden gezorgd. Goed om te zien het college deze opmerking heeft gecorrigeerd door een brief te sturen waarin het aantal wordt aangepast naar 164.
Dank het corrigeren van deze foutieve aantijging.

Wonen
Er wordt in deze begroting veel ingezet op intensiveren van de woningbouwopgave, maar
duidelijkheid over de invulling ontbreekt.
Mogen we verwachten dat het langverwachte mobiliteitsonderzoek met de miljoenen impuls van deze begroting versneld wordt uitgevoerd? Betaalbaar bouwen is nodig, maar hoe bewegen deze nieuwe bewoners? Hoe wordt deze extra binnenstedelijke verdichting goed en veilig ontsloten?
GemeenteBelangen voorziet veel problemen op het gebied van mobiliteit door binnenstedelijk te bouwen. Het project Valkenhorst biedt daarentegen wel de mogelijkheid meer en betaalbaar te bouwen.

Verkeersveiligheid
Op het gebied van mobiliteit zet dit college structureel 2 ton in, maar alleen voor kleine maatregelen en onderzoek. De grote vraagstukken worden voorgesteld en gekozen in de investeringsagenda.

Natuurlijk is het afschalen van wegen van 50 naar 30 km/u een prima uitgangspunt.
GemeenteBelangen heeft echter een tweetal punten met een hogere prioriteit.

We missen de investeringen voor voorrang voor fietsers op de rotonde. Het is onbegrijpelijk dat we hierover volgend jaar pas een voorstel zien, terwijl er al lang een onderzoeksresultaat ligt dat duidelijk aangeeft dat fietsers in de voorrang de enige juiste keuze is.
Daarnaast zien wij ook graag de herinrichting van de Boulevard op deze lijst. Iedereen kent het verschrikkelijke verhoogde fietspad, die nu echt aangepakt moet worden. Hierover dienen wij dan ook een wijzigingsvoorstel in, om deze twee investeringen mee te nemen in de investeringsagenda.

Ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie staat onder druk en grote opgave eisen veel van onze ambtenaren.
Er staan veel vacatures open en zullen, realistische gezien, de komende tijd niet ingevuld gaan worden. Toch wordt in deze begroting structureel geld uitgetrokken voor extra ambtenaren. Dat is op veel punten zeker hard nodig.
Maar er wordt dan gekeken naar een newsroom, twee extra ambtenaren die dagelijks sociale media te gaan afstruinen. GB ziet liever dat de gemeente meer fysiek naar de mensen toegaat en niet afgaat op een kleine club notoire klagers online.

Ook wordt er jaarlijks een kwart miljoen op de begroting gezet om initiatieven te
ondersteunen. Maar bij initiatieven zoals het park op de Kwakelwei wordt aangegeven dat er geen ondersteuning is. Deze extra impuls moet dan toch juist ruim voldoende zijn?
Dat laat duidelijk zien dat het een kwestie van keuze is welk initiatief je wilt ondersteunen en welk initiatief, hoe geweldig dan ook, keihard laat vallen.

Zorg om ouderen
Het versterken van de wijkteams vindt GB een goed idee. We snappen dat de jeugdzorg beter georganiseerd moet worden om wachtlijsten te verkleinen. Laten we een andere groep, de kwetsbare ouderen, echter niet vergeten. De vergrijzing gaat door en daarmee ook de toename van kwetsbare ouderen met meer complexe ondersteuningsbehoefte.
Maatwerk voor ouderen is een ondergeschoven kindje in de begroting. We waarschuwen voor de oplopende kosten in de toekomst. Met bezuinigingen op vervoer en verminderen van het aantal zorgaanbieders gaan we dit niet redden

Positieve punten
Natuurlijk zijn er best wel positieve punten te noemen in deze begroting. Vaak zijn dit dingen uit de koker van GemeenteBelangen, maar dat mag de pret niet drukken.
Het idee een laagdrempelige maatschappelijke accommodatie in elke wijk, waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten, is iets waar GB al jaren naar vraagt. Een Gemeenschapshuis, inclusief allerlei functionaliteiten als bibliotheek en muziekschool, in elke kern van onze gemeente.
Ook vindt GB het introduceren van een puntensysteem voor specifiek natuurinclusief bouwen een positieve ontwikkeling.

OZB niet verhogen
Met grote verbazing lazen we in de media dat het college trots vermeld de OZB volgend jaar
niet te verhogen. Maar er wordt niet vermeld dat vanaf 2024 deze “alvast” met 5%
extra omhoog gaat.
Dat is volgens het college nodig voor het ravijn jaar 2026 waar we een tekort hebben, maar in 2024 en 2025 gaat er wel meer dan 10 miljoen naar de algemene reserve en dan houden we ook nog eens 1 miljoen per jaar over op de balans.
GB is van mening dat dit ravijn jaar, waar alle gemeenten van Nederland last van hebben, best met een eenmalige bijdrage uit de algemene reserve gecompenseerd kan worden. Het is daarom niet nodig de OZB extra te verhogen.

Nachtbus
De nachtbus, het paradepaardje van dit college, zitten weinig mensen op te wachten. Met €75,000 wordt geprobeerd een nachtlijn op te laten in het weekend, van Noordwijk, via Katwijk naar Leiden.
Dus niet voor de verpleegster in het ziekenhuis of de bewaker in het museum, maar alleen voor jongeren die uitgaat in Leiden. Als het college het OV echt wil verbeteren ziet GB dit graag in het verbeteren van de minder frequente lijnen die door de komst van R-Net zijn verslechterd.

Tenslotte
Voor GemeenteBelangen moet de prioriteit liggen in het verduurzamen van onze
leefomgeving, groen, mobiliteit en wonen.

Helaas zien we in deze begroting onvoldoende ambities hierop. Soms wel voldoende geld, maar weinig duidelijkheid. Er worden extra ambtelijke uren ingevlogen, maar op de verkeerde plekken. Te weinig investering op groen en ook de keuzes op het gebied van mobiliteit zien wij graag anders. Niet echt een begroting met een wow factor.

Verminder overlast N206

De N206 is al jaren een doorn in het oog van vele Katwijkers, afgezien van het feit dat deze weg ons mooie dorp dwars doormidden splijt, geeft deze ook geluid en fijnstof overlast. GemeenteBelangen heeft vaker de overlast van de N206 proberen te verminderen. 

N206

Ons initiatief voorstel voor een DoDo (Dicht Open Dicht Open) werd helaas niet omarmd door de raad, maar onze motie tot verlagen van de maximale snelheid uit 2015 gelukkig wel.

Een behoorlijk deel waar de N206 vanuit Noordwijk ons dorp binnenkomst heeft namelijk nog een maximum snelheid van 100 km/u terwijl verreweg het grootste deel op de N206 er maar 80 gereden mag worden. Een verlaging van de snelheid scheelt aanzienlijk in de geluidsoverlast van de aanliggende wijk Rijnsoever. De geluidswal werd toentertijd niet verhoogt, maar de motie voor snelheidsverlaging werd wel gehonoreerd.

Maar aangezien dit een provinciale weg is moet je als gemeente dit aanhankelijk maken bij de provincie. Als reactie op onze motie uit 2015 werd door de provincie aangegeven dat er geen plannen waren om de snelheid omlaag te brengen. 

Maar dat was niet de vraag aan de provincie, we willen juist dat ze plannen gaan maken.

In de jaren daarna zijn er wel pogingen gedaan om de provincie in verschillende overleggen te overtuigen om de snelheid aan te passen.

Nu met het het naderende einde van de Rijnlandroute is GB van mening dat onze motie nogmaals onder aandacht moet worden gebracht van de provincie. Het is namelijk bijzonder te noemen dat in het traject van de N206 van Vogelenzang tot aan Leiden er een klein stukje 100 gereden mag worden…

De tijdwinst die met het stuk 100 km/u gehaald wordt is maar 10 seconden!!!

GB vraagt het nieuwe college om de lobby bij de provincie te continueren om nu eindelijk het laatste stuk ook naar 80 km/u te laten brengen. We hebben daarom onze motie uit 2015 even afgestoft om deze nogmaals in te dienen.

Natuurlijk ligt het besluit uit 2015 nog vast, maar het is goed om de huidige samenstelling van de huidige raad nogmaals te benadrukken dat deze oplossing eenvoudig en goedkoop een enorme overlast oplost.

Want het is zo eenvoudig als het plaatsen van één bord !

 

Kijk en luister ook naar onze bijdrage in het debat hierover:

 

 

Luister ook naar het radio interview dat René Slootweg had bij RTV Katwijk:

Comments

comments

 

Is verkeersveiligheid wel belangrijk?

Verkeersveiligheid is eigenlijk niet in geld uit te drukken, maar voor de oplossingen die nodig zijn om verkeerspunten aan te pakken is vaak serieus geld nodig.

verkeersveiligheid

De afgelopen jaren heeft de gemeente €200,000 elke jaar extra op de begroting gezet (stelpost) om verkeersveiligheid aan te pakken. Daarmee worden dan grote financieringen afgelost, dus de bedragen die we als gemeente dan kunnen gebruiken loopt in de miljoenen.
Een investering in het verkeer wordt voor tientallen jaren gedaan, dus mag in de begroting in kleine stukjes (net als een hypotheek van een huis) worden afbetaald.
Recent is nog €91,000 van deze stelpost gebruikt om investeringen te doen in de Brouwerstraat.

Het huidige college wilde de overgebleven €109,000 van deze stelpost niet meer gebruiken als aflossing, maar eenmalig gebruiken voor kleine zaken en als onderzoek budget.
Voor de komende jaren daarna weet men het nog niet zeker of er iets op de begroting komt te staan. Voor GemeenteBelangen is dat een zorgelijke ontwikkeling, want er zijn teveel gevaarlijke punten die nog aangepakt moeten worden in onze gemeente.

Iedereen heeft vaker in de media kunnen lezen dat verschillende partijen zich zorgen maken over deze punten en het college oproepen deze aan te pakken. Maar het is nu allerminst zeker dat er in de komende begroting een serieuze stelpost komt voor verkeersveiligheid, want de huidige is door dit college gestopt..

GemeenteBelangen gaat zich sterk maken dat in de begroting voor 2023 voldoende geld wordt vrijgemaakt om veel van deze onveilige punten de komende jaren effectief aan te pakken.

 

Het debat over de verkeersveiligheid 

Geen bebouwing langs het Valkenburgsemeer

De jarenlange inzet van GemeenteBelangen om het gebied rond het Valkenburgsemeer onbebouwd te houden is beloond in de nieuwe gebiedsvisie die binnenkort door de raad zal worden vastgesteld. Het gebied rond en aan het Valkenburgsemeer, maar ook de Mient Kooltuin, zijn voor GemeenteBelangen gebieden om open en groen te laten blijven.

Valkenburgse Meer header

Katwijk wordt op steeds meer plaatsen volgebouwd met woningen. Met deze alsmaar oprukkende verstening is het zaak ook open ruimte en natuur te behouden om plek te hebben voor al deze mensen om maar te recreëren en ontspannen. Daarom bleef GB jarenlang strijden voor de Mient Kooltuin en het gebied rond het Valkenburgsemeer. De gebiedsvisie voor de Mient Kooltuin is al eerder vastgesteld door de raad en dicteert ook om hier geen bebouwing toe te staan. Met de voorliggende gebiedvisie voor het Valkenburgsemeer kan GB trots terugkijken op een goede lobby deze twee gebieden vrij te houden van de verstening.

Er wordt ook ingezet op het stimuleren van andere vervoersbewegingen dan met de auto. Prima in de ogen van GB, eerst ontwerpen voor fietsers en wandelaars en pas de laatste plaats plek voor de auto.

GemeenteBelangen ziet vol vertrouwen uit naar de verdere ontwikkeling van het Valkenburgsemeer met recreatie en beleefbaar groen.

 

 

Het oordeel van GB in de raadzaal

 

Amendement bij de nota van uitgangspunten voor geen bebouwing
https://katwijk.notubiz.nl/document/9752060/1/7_+Amendement+Geen+bebouwing+noordoostzijde+Valkenburgse+meer+%28verworpen%29%281801454%29

 

 

Meer artikelen...

  1. De overheid weet het toch beter….
  2. Massale bomenkap langs de Zeeweg
  3. Kwakelwei geen prioriteit voor college.
  4. Bestemmingsplan Valkenhorst niet optimaal
  5. Waar is de verandering?
  6. Kiezen voor veiligheid én groen!
  7. Verdichten OK, maar dan wel duurzaam.
  8. Toch geen verkoop aan de Morgenster
  9. Lagere huur en zelfbewoning
  10. Krijgt Hoornes genoeg informatie?
  11. Top-5 kieslijst GemeenteBelangen
  12. Virtuele koeien & stikstofruimte op papier.
  13. Opsporing verkeersoverlast en ouderenmisbruik
  14. Wat is er nu aan de hand bij SCUM?
  15. Baskets, bomen en doorstroomkorting
  16. AB 2021 : Doorstroming bevorderen door huurkorting
  17. Nooit bouwen op de Kwakelwei
  18. Nieuwe Bestuursvoorzitter GB
  19. GB omarmt RijnParkPlan voor groene Kwakelwei
  20. Brouwerstraat - van vrachtwagenverbod naar randweg
  21. In memoriam Harry van Mierlo
  22. Minder VROEMMMM!!
  23. Huurkorting bij kleiner wonen
  24. Geen voorrang voor reformatorische stichting
  25. Meer afval hergebruiken
  26. Blij met budget voor skatepark
  27. Groen bebouwen om groen te kopen?
  28. Cultuur in alle dorpskernen
  29. Niet bezuinigen op onderwijsondersteuning
  30. AB 2020 : Samen voor elkaar
  31. Betaalbare woningen betaalbaar houden
  32. Veiligheid en doorstroming bij Binnensluis.
  33. Auto’s van de (Wester)baan
  34. Nieuw Valkenburg heeft het (bijna) allemaal
  35. GemeenteBelangen tikt Abraham aan
  36. Verbeteren strand- en zwemveiligheid
  37. Openbaar onderwijs in ’t Duyfrak in de knel
  38. Digitaal in het “nieuwe normaal”
  39. GB kritisch met vertrouwen in situatie DSV
  40. Parkeren maar dan anders
  41. Rijnsburgse honden uit in eigen buurt
  42. Van woorden naar daden met groenbeleidsplan
  43. GB voor positieve stimulans afval scheiden
  44. GB gaat voor historie met toekomst
  45. Eindelijk mogelijk drie extra lokalen Brede School ‘t Duyfrak
  46. Hoe beweegt het Katwijk van morgen?
  47. Katwijk wordt fiets veiliger
  48. Diensttijd doet jongeren tekort
  49. Algemene Beschouwingen 2020: Meer groen, moeten we ook doen
  50. GB stelt vragen - Lange termijn agenda duurt erg lang...
  51. GB stelt vragen - Wél slopen, maar niet bouwen?
  52. Een tijdelijke weg, maar aan welke kant?
  53. Streef naar inclusief onderwijs
  54. GemeenteBelangen kiest voor groene Juliana brug
  55. Hoornes gasvrij: Hoe, wat en waarom?
  56. GemeenteBelangen over de “toekomst van Katwijk”
  57. GB organiseert inspiratieavond
  58. Meer handhavers voor verkeer in de wijken
  59. Kwakelwei voldoende beschermd tegen bebouwing
  60. Praat mee over groen
  61. Mag het op zondag?
  62. Minder betalen voor monumenten
  63. Overlijden Adriaan Heijnen
  64. Gewijzigd wegenbeleidsplan ongewijzigd vastgesteld
  65. GemeenteBelangen op bezoek bij Scum
  66. GB Motie aangenomen: Geef zorgprofessionals een stem
  67. Algemene Beschouwing: Meer aandacht voor natuur, voetgangers en fietsers
  68. Hoe nu verder met de bibliotheek?
  69. Nog geen besluit op 333m ijsbaan in Leiden
  70. Neem handhaving op zondagen mee in toekomstig parkeerbeleid
  71. Een Kennis en Cultuur Centrum in Katwijk aan Zee
  72. GB wil meer woningen in de midden huur segment
  73. Fraude bij recycling van kunstgrasvelden
  74. Kruispunt Hoorneslaan N206 gevaarlijk?
  75. Vuurwerkvrije zones
  76. GB en CDA: nieuw hondenveldje aan Kanaalpad NW
  77. GemeenteBelangen en CDA stellen vragen over parkeren
  78. Coalitie akkoord 2018-2022: Samen voor het Katwijk van morgen
  79. Terrassen, Terrassen en nog eens Terrassen
  80. Verwijs naar vrouwenabdij in Hof van Rijnsburg
  81. GB bedankt zijn kiezers!
  82. Seniorenwoningen naar ieders wens
  83. Is de ontwerper baas over het Hoftuinplein?
  84. Nog minder steun voor nieuwe bieb
  85. Meer losloopveldjes nodig in Rijnsburg
  86. Gaat de herinrichting van de Turfmarkt en de Rijnstraat nog door?
  87. Kapgraag college krijgt een tik
  88. Raad wil geen verdieping N206 bij Duinvallei
  89. GemeenteBelangen: geen SOK geen geld
  90. De bus rijdt nog steeds over de rotonde.
  91. De lijsttrekker van GemeenteBelangen is bekend!
  92. Denktank GB over de toekomst van Katwijk
  93. GB: Kritisch maar niet tegendraads
  94. Provincie gaat randweg Rijnsburg snappen
  95. Groen goed voor welzijn en welvaart
  96. GB, de dodo, de Pioniersbaan en de N206
  97. Art 41 Vragen over subsidie en huisvesting Turkse vereniging
  98. Meer spreekrecht burgers bij raadsvergadering
  99. Nooit meer overvolle containers