Tijdens de Algemene Beschouwingen was GemeenteBelangen positief verrast over de voorstellen vanuit de andere partijen voor meer investeringen in groen en duurzaamheid. In deze tijd van klimaatverandering en energietransitie is het dé tijd voor investeren in groen en duurzaamheid. Voor de verbetering van het leefklimaat in onze gemeente EN voor de toekomst van onze kinderen en de jongeren in ons dorp. Helemaal gezien de gezonde financiële situatie van de gemeente Katwijk.
Deze positieve instelling liep echter snel uit op een treurnis tijdens de Algemene Beschouwingen. Alle goede en groene voorstellen, niet alleen van GB, maar ook van andere oppositiepartijen liepen op tegen een harde blokkade van de coalitie. Er werd duidelijk gemaakt dat ‘de meerderheid in de coalitie beslist’. Daarbij werd er niet geluisterd naar de voorstellen van GB en andere partijen. Want wat niet in het coalitieakkoord stond, werd niet meegenomen of overwogen. Zodoende zijn de stemmen van veel burgers uit de gemeente Katwijk niet gehoord of zelfs verworpen.
Deze niet echt sociale vorm van democratie heeft ertoe geleid dat er weinig tot geen voorstellen voor aanpassingen op het gebied van groen zijn omarmt of zelfs maar gedeeltelijk zijn overwogen in de begroting.
GemeenteBelangen was het meest ontsteld over de draai van DURF en de CU betreft de Kwakelwei. Een schamel budget ter ondersteuning voor het aanvragen van subsidie is alleen maar een doekje voor het bloeden. Het laat de vrienden van Rijnpark in de kou staan terwijl er nu echt wel financiële ruimte is voor oplossingen. Oplossingen die nota bene samen met DURF zelf zijn voorgesteld vlak voor de verkiezingen. Maar als coalitiepartij is er schijnbaar besloten ook eigen voorstellen niet meer te willen overwegen.
Een gemiste kans voor een groen en leefbaar Katwijk voor de volgende generaties en de toekomst van onze gemeente.
De eerste begroting van een nieuw college is altijd spannend om te zien. Komen de aandachtspunten overeen met wat je als politieke partij belangrijk vindt? Voor GemeenteBelangen zijn de belangrijkste punten het verduurzamen van onze leefomgeving, groen, mobiliteit en wonen.
Groen en de Kwakelwei Katwijk is nog steeds een van de minst groene gemeente van Nederland. De groene ambities worden onderdrukt door de continue mantra van bouwen. Natuurlijk kost vergroenen en verduurzamen geld, maar de “kostendragers” worden helaas te vaak gezocht in woningbouw. Elk stukje grond dat wordt bebouwd is voor altijd verloren voor vergroening.
Een van de meest besproken plekken is de Kwakelwei. Hier ligt een mooi plan om een prachtig park te realiseren. Maar de grond is eigendom van een projectontwikkelaar, een lastige maar zeker niet onmogelijke opgave.
Het college lijkt hier haar vingers niet aan te willen branden. Zij leggen nu de verantwoordelijkheid voor vinden van subsidie en financiering bij de vrijwilligers van de vrienden van het Rijnpark. Het college maakt hier een grote denkfout, want het is niet een initiatief van de stichting, maar van de gemeenteraad. Vorig jaar oktober werd de motie van GemeenteBelangen, waar de raad zich uitsprak over de wens voor een park, zeer breed gesteund.
Dit is dus nu een voorstel van de raad en het is daarom niet juist dit terug te leggen bij de burgers. De eerste uitwerking van deze motie staat klaar, een brief met vijf scenario’s voor realisatie van dit park. De vraag was dat het huidige college dit verder zou gaan uitwerken. Begin deze periode heeft GemeenteBelangen deze brief geagendeerd, maar zowel in het coalitieakkoord als in de begroting wordt dezelfde brief volledig aan de kant gelegd. Daarom zal GB bij de begrotingsbehandeling het college opdragen deze brief alsnog uit te voeren en te komen met een voorstel voor realisatie van een park.
Daarnaast is het beoogde budget voor groen wat mager. Terwijl groenvoorziening en klimaatadaptatie juist meer aandacht nodig heeft in het extremer wordend klimaat. Zo blijkt dat Katwijk niet eens een noodbewateringsbeleid heeft. Bij herplanting van gekapte bomen worden er vaak maar ielige sprieten teruggezet. De lobby van GB heeft gezorgd dat bij het Waterloop tunneltje juist een aantal grotere bomen zijn geplant. Maar tijdens de afgelopen droogte hebben deze niet voldoende water gekregen, en gaan ze het hoogst waarschijnlijk niet redden. Zonde van het geld en zeker niet duurzaam. GB gaat daarom pleiten voor meer geld voor groen.
Even wat recht zetten Even een kleine correctie. Vorig jaar kreeg GB kritiek om het feit dat we maar voor 23 extra bomen hadden gezorgd. Goed om te zien het college deze opmerking heeft gecorrigeerd door een brief te sturen waarin het aantal wordt aangepast naar 164. Dank het corrigeren van deze foutieve aantijging.
Wonen Er wordt in deze begroting veel ingezet op intensiveren van de woningbouwopgave, maar duidelijkheid over de invulling ontbreekt. Mogen we verwachten dat het langverwachte mobiliteitsonderzoek met de miljoenen impuls van deze begroting versneld wordt uitgevoerd? Betaalbaar bouwen is nodig, maar hoe bewegen deze nieuwe bewoners? Hoe wordt deze extra binnenstedelijke verdichting goed en veilig ontsloten? GemeenteBelangen voorziet veel problemen op het gebied van mobiliteit door binnenstedelijk te bouwen. Het project Valkenhorst biedt daarentegen wel de mogelijkheid meer en betaalbaar te bouwen.
Verkeersveiligheid Op het gebied van mobiliteit zet dit college structureel 2 ton in, maar alleen voor kleine maatregelen en onderzoek. De grote vraagstukken worden voorgesteld en gekozen in de investeringsagenda.
Natuurlijk is het afschalen van wegen van 50 naar 30 km/u een prima uitgangspunt. GemeenteBelangen heeft echter een tweetal punten met een hogere prioriteit.
We missen de investeringen voor voorrang voor fietsers op de rotonde. Het is onbegrijpelijk dat we hierover volgend jaar pas een voorstel zien, terwijl er al lang een onderzoeksresultaat ligt dat duidelijk aangeeft dat fietsers in de voorrang de enige juiste keuze is. Daarnaast zien wij ook graag de herinrichting van de Boulevard op deze lijst. Iedereen kent het verschrikkelijke verhoogde fietspad, die nu echt aangepakt moet worden. Hierover dienen wij dan ook een wijzigingsvoorstel in, om deze twee investeringen mee te nemen in de investeringsagenda.
Ambtelijke organisatie De ambtelijke organisatie staat onder druk en grote opgave eisen veel van onze ambtenaren. Er staan veel vacatures open en zullen, realistische gezien, de komende tijd niet ingevuld gaan worden. Toch wordt in deze begroting structureel geld uitgetrokken voor extra ambtenaren. Dat is op veel punten zeker hard nodig. Maar er wordt dan gekeken naar een newsroom, twee extra ambtenaren die dagelijks sociale media te gaan afstruinen. GB ziet liever dat de gemeente meer fysiek naar de mensen toegaat en niet afgaat op een kleine club notoire klagers online.
Ook wordt er jaarlijks een kwart miljoen op de begroting gezet om initiatieven te ondersteunen. Maar bij initiatieven zoals het park op de Kwakelwei wordt aangegeven dat er geen ondersteuning is. Deze extra impuls moet dan toch juist ruim voldoende zijn? Dat laat duidelijk zien dat het een kwestie van keuze is welk initiatief je wilt ondersteunen en welk initiatief, hoe geweldig dan ook, keihard laat vallen.
Zorg om ouderen Het versterken van de wijkteams vindt GB een goed idee. We snappen dat de jeugdzorg beter georganiseerd moet worden om wachtlijsten te verkleinen. Laten we een andere groep, de kwetsbare ouderen, echter niet vergeten. De vergrijzing gaat door en daarmee ook de toename van kwetsbare ouderen met meer complexe ondersteuningsbehoefte. Maatwerk voor ouderen is een ondergeschoven kindje in de begroting. We waarschuwen voor de oplopende kosten in de toekomst. Met bezuinigingen op vervoer en verminderen van het aantal zorgaanbieders gaan we dit niet redden
Positieve punten Natuurlijk zijn er best wel positieve punten te noemen in deze begroting. Vaak zijn dit dingen uit de koker van GemeenteBelangen, maar dat mag de pret niet drukken. Het idee een laagdrempelige maatschappelijke accommodatie in elke wijk, waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten, is iets waar GB al jaren naar vraagt. Een Gemeenschapshuis, inclusief allerlei functionaliteiten als bibliotheek en muziekschool, in elke kern van onze gemeente. Ook vindt GB het introduceren van een puntensysteem voor specifiek natuurinclusief bouwen een positieve ontwikkeling.
OZB niet verhogen Met grote verbazing lazen we in de media dat het college trots vermeld de OZB volgend jaar niet te verhogen. Maar er wordt niet vermeld dat vanaf 2024 deze “alvast” met 5% extra omhoog gaat. Dat is volgens het college nodig voor het ravijn jaar 2026 waar we een tekort hebben, maar in 2024 en 2025 gaat er wel meer dan 10 miljoen naar de algemene reserve en dan houden we ook nog eens 1 miljoen per jaar over op de balans. GB is van mening dat dit ravijn jaar, waar alle gemeenten van Nederland last van hebben, best met een eenmalige bijdrage uit de algemene reserve gecompenseerd kan worden. Het is daarom niet nodig de OZB extra te verhogen.
Nachtbus De nachtbus, het paradepaardje van dit college, zitten weinig mensen op te wachten. Met €75,000 wordt geprobeerd een nachtlijn op te laten in het weekend, van Noordwijk, via Katwijk naar Leiden. Dus niet voor de verpleegster in het ziekenhuis of de bewaker in het museum, maar alleen voor jongeren die uitgaat in Leiden. Als het college het OV echt wil verbeteren ziet GB dit graag in het verbeteren van de minder frequente lijnen die door de komst van R-Net zijn verslechterd.
Tenslotte Voor GemeenteBelangen moet de prioriteit liggen in het verduurzamen van onze leefomgeving, groen, mobiliteit en wonen.
Helaas zien we in deze begroting onvoldoende ambities hierop. Soms wel voldoende geld, maar weinig duidelijkheid. Er worden extra ambtelijke uren ingevlogen, maar op de verkeerde plekken. Te weinig investering op groen en ook de keuzes op het gebied van mobiliteit zien wij graag anders. Niet echt een begroting met een wow factor.
De N206 is al jaren een doorn in het oog van vele Katwijkers, afgezien van het feit dat deze weg ons mooie dorp dwars doormidden splijt, geeft deze ook geluid en fijnstof overlast. GemeenteBelangen heeft vaker de overlast van de N206 proberen te verminderen.
Ons initiatief voorstel voor een DoDo (Dicht Open Dicht Open) werd helaas niet omarmd door de raad, maar onze motie tot verlagen van de maximale snelheid uit 2015 gelukkig wel.
Een behoorlijk deel waar de N206 vanuit Noordwijk ons dorp binnenkomst heeft namelijk nog een maximum snelheid van 100 km/u terwijl verreweg het grootste deel op de N206 er maar 80 gereden mag worden. Een verlaging van de snelheid scheelt aanzienlijk in de geluidsoverlast van de aanliggende wijk Rijnsoever. De geluidswal werd toentertijd niet verhoogt, maar de motie voor snelheidsverlaging werd wel gehonoreerd.
Maar aangezien dit een provinciale weg is moet je als gemeente dit aanhankelijk maken bij de provincie. Als reactie op onze motie uit 2015 werd door de provincie aangegeven dat er geen plannen waren om de snelheid omlaag te brengen.
Maar dat was niet de vraag aan de provincie, we willen juist dat ze plannen gaan maken.
In de jaren daarna zijn er wel pogingen gedaan om de provincie in verschillende overleggen te overtuigen om de snelheid aan te passen.
Nu met het het naderende einde van de Rijnlandroute is GB van mening dat onze motie nogmaals onder aandacht moet worden gebracht van de provincie. Het is namelijk bijzonder te noemen dat in het traject van de N206 van Vogelenzang tot aan Leiden er een klein stukje 100 gereden mag worden…
De tijdwinst die met het stuk 100 km/u gehaald wordt is maar 10 seconden!!!
GB vraagt het nieuwe college om de lobby bij de provincie te continueren om nu eindelijk het laatste stuk ook naar 80 km/u te laten brengen. We hebben daarom onze motie uit 2015 even afgestoft om deze nogmaals in te dienen.
Natuurlijk ligt het besluit uit 2015 nog vast, maar het is goed om de huidige samenstelling van de huidige raad nogmaals te benadrukken dat deze oplossing eenvoudig en goedkoop een enorme overlast oplost.
Want het is zo eenvoudig als het plaatsen van één bord !
Kijk en luister ook naar onze bijdrage in het debat hierover:
Luister ook naar het radio interview dat René Slootweg had bij RTV Katwijk:
Verkeersveiligheid is eigenlijk niet in geld uit te drukken, maar voor de oplossingen die nodig zijn om verkeerspunten aan te pakken is vaak serieus geld nodig.
De afgelopen jaren heeft de gemeente €200,000 elke jaar extra op de begroting gezet (stelpost) om verkeersveiligheid aan te pakken. Daarmee worden dan grote financieringen afgelost, dus de bedragen die we als gemeente dan kunnen gebruiken loopt in de miljoenen. Een investering in het verkeer wordt voor tientallen jaren gedaan, dus mag in de begroting in kleine stukjes (net als een hypotheek van een huis) worden afbetaald. Recent is nog €91,000 van deze stelpost gebruikt om investeringen te doen in de Brouwerstraat.
Het huidige college wilde de overgebleven €109,000 van deze stelpost niet meer gebruiken als aflossing, maar eenmalig gebruiken voor kleine zaken en als onderzoek budget. Voor de komende jaren daarna weet men het nog niet zeker of er iets op de begroting komt te staan. Voor GemeenteBelangen is dat een zorgelijke ontwikkeling, want er zijn teveel gevaarlijke punten die nog aangepakt moeten worden in onze gemeente.
Iedereen heeft vaker in de media kunnen lezen dat verschillende partijen zich zorgen maken over deze punten en het college oproepen deze aan te pakken. Maar het is nu allerminst zeker dat er in de komende begroting een serieuze stelpost komt voor verkeersveiligheid, want de huidige is door dit college gestopt..
GemeenteBelangen gaat zich sterk maken dat in de begroting voor 2023 voldoende geld wordt vrijgemaakt om veel van deze onveilige punten de komende jaren effectief aan te pakken.