Afgelopen week diende CDA, Durf, CU en fractie Smits een motie in om het college te vragen een voorstel te doen voor het inzetten van de maatschappelijke diensttijd in Katwijk. Het doel van de maatschappelijke diensttijd is dat jongeren tussen de 14 en 27 jaar iets nieuws leren, iets doen voor een ander & nieuwe mensen leren kennen. Eigenlijk dus een stage, vrijwilligerswerk of welzijnswerk in een nieuw verzonnen jasje. Maar is het nodig dat wij als overheid onze jongeren aan hun handje meenemen om ze maatschappelijk betrokken te maken?
De maatschappelijke diensttijd suggereert dat jongeren zich momenteel onvoldoende inzetten voor de samenleving. In de betogen van de voorstanders klonken argumenten als het creëren van maatschappelijke verantwoordelijkheid, bewustwording & een opstapje naar het echte werk. Er werd in de bijna 10 uur durende vergadering eindeloos gesproken over de toekomst van Katwijk. Het vertrouwen in deze toekomst. Maar waar is het vertrouwen in de toekomstige generatie?
GemeenteBelangen vindt dat deze maatschappelijke diensttijd echt niet nodig is om jongeren te laten bijdragen aan de samenleving. Meer dan de helft van de jongeren (51%) doet vrijwilligerswerk, scholieren hebben stage verplichtingen & veel studenten moeten dankzij het leenstelsel hard werken om hun studie te betalen.
Onze jongeren staan dus behoorlijk in de maatschappij. Opmerkelijk detail is dat landelijke partijen als CDA en CU vaak beschikken over een jongerenafdeling. Jongeren die zich stuk voor stuk nu al inzetten voor het maatschappelijk belang. Is dit niet voldoende? En dan hebben we het nog niet eens over jongeren die bijdragen in jongerenpanels, sportclubs of welzijnswerk. Daarnaast leidt het invoeren van de maatschappelijke diensttijd tot een verhoging van de druk op jongeren. Recente rapporten van het RIVM en SER bevestigen; de mentale druk op onze jongeren is hoog!
Dusdanig zelfs dat dit tot gezondheidsklachten kan lijden. GemeenteBelangen vindt het onnodig om vanuit de overheid nòg een extra taak te creëren om deze druk te vergroten. Onze jongeren hoeven niet aan het handje meegenomen te worden om maatschappelijk betrokken te worden. Zichtbaarheid, meer participatie mogelijkheden en waardering voor al deze jongeren die zich inzetten voor ons Katwijk daar is GemeenteBelangen wel voor! Als je jongeren écht wil betrekken, praat dan vaker met hen.
Maak beleid mét jongeren in plaats van óver jongeren. De frisse blik die jongeren kunnen hebben kan ons als politici, wethouders en beleidsmakers soms meer brengen dan we op voorhand denken.
Ondanks de grote opgave en de nodige bezuinigingen is het college er in geslaagd om de begroting sluitend te krijgen. Dat is positief. Echter blijft er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Uit gesprekken die GB voerde met inwoners hebben wij onze belangrijkste aandachtspunten voor de begroting van dit jaar opgesteld.
Groen boven steen Protestboeren, klimaatstakers, stikstofnormen.. Huidige beleidsregels omtrent deze onderwerpen kunnen rekenen op flinke voor én tegenstand. Verschillende overheden zijn hard op zoek naar maatregelen om stikstof te verminderen, het klimaat te verbeteren of nieuwe milieu-eisen in te voeren. Maar ondertussen wil men wel net zo hard doorgaan met bouwen. En dat bouwen gaat vaak ten kosten van onze natuur. GB is van mening dat we niet langer door kunnen gaan met groen vervangen door steen. Al jarenlang strijden wij voor meer groen in onze gemeente. Wat ons betreft wordt er in de Mient kooltuin, de Kwakelwei en aan het Valkenburgs meer dan ook niet gebouwd. Deze gebieden moeten beschikbaar blijven voor (recreatief) groen!
Het is zonde dat het groenbudget vermindert. Gelukkig zijn sommige bezuinigingen positief, zoals €20.000,- minder budget voor bomenkap. Daarnaast worden er steeds vaker groene keuzes gemaakt, zo werd er dankzij GB onlangs nog gekozen voor een extra groenstrook op de nieuwe Julianabrug. Ook zijn er in 2018 eindelijk meer bomen geplant dan gekapt! Dat de bloeiende bloembakken (hanging baskets) die in de hele gemeente hangen sneuvelen betreuren we nog steeds. Het was een initiatief van GB en we hopen met de positieve septembercirculaire dat de baskets in 2021 toch behouden kunnen worden. Om mensen te stimuleren hun eigen woning, schuur of bedrijf te vergroenen dient GB een motie in om subsidies in te voeren op het creëren van groene daken. In veel andere gemeente is het al mogelijk om een groen sedum (vetplantjes) dak aan te leggen met gemeentelijke subsidie. Dit is niet alleen leuk voor het omgevingszicht maar draagt ook bij aan waterretentie, luchtzuivering, warmteregulatie, energiebesparing en biodiversiteit.
Bouwen voor de Katwijker Omtrent wonen ligt er een behoorlijke opgave. Onlangs stelde GB het college nog vragen over de situatie in de hoornes, waar 81 sociale huurwoningen worden gesloopt maar herbouw voorlopig uitblijft. Onwenselijk vindt GB. Katwijkers willen graag in eigen dorp blijven maar met het huidige woningtekort is dat lastig. De komende jaren zullen er 5000 woningen gebouwd worden op projectlocatie Valkenburg. Dat zou toch voldoende moeten zijn om aan de groeiende vraag te voldoen?
De verwachting is helaas dat er maar 30% van deze woningen naar Katwijkers gaat, de rest zal gekocht worden door mensen van buitenaf. Dit komt onder andere omdat de woningen die gebouwd worden te duur zijn voor de gemiddelde Katwijker. Men verdient te weinig voor een goede hypotheek en verdient te veel voor een sociale huurwoning. GB vindt dat de focus moet op het bouwen van woningen die onze eigen inwoners ook daadwerkelijk kunnen kopen of huren, anders schieten we ons doel echt voorbij. Om daarnaast ruimte over te houden voor groen moeten we de hoogte in. Logischerwijs niet overal in Katwijk maar hiermee creëer je wel woningen die kleiner, betaalbaarder en geschikt voor eenpersoonshuishoudens zijn. Als we doorstroming willen op onze woningmarkt moeten we dit alles beter gaan regelen. We zijn blij te concluderen dat de ambitie van het college hier ook ligt, nu de uitvoering nog.
Op de fiets Meerdere partijen vroegen onlangs om extra bezuinigingsmogelijkheden op het wegenbeleidsplan. Onverstandig vindt GB en beaamt ook de provincie. De kwaliteit van onze wegen komt dan in het gedrang. GB is blij dat ons verkiezings standpunt, meer aandacht naar fietsers en voetgangers, is terug te lezen in de begroting. Momenteel pakken veel mensen nog gemakkelijk de auto, ook op korte afstanden. Om bewustwording te creëren en activiteiten te organiseren in het kader van het milieu, stimuleren van voet- fietsverkeer & vermindering van het autogebruik heeft GemeenteBelangen een voorstel voor één autoloze zondag per jaar. Laat de toerist betalen
In tijden van bezuinigingen is het onlogisch om inkomsten te schrappen. Maar GB is nog steeds van mening dat de hondenbelasting een oneerlijke fraudegevoelige belasting is. Niet alle hondenbezitters betalen netjes en handhaven is lastig. De eerlijke burger is de dupe.Goed nieuws is dat GB heeft ontdekt dat er nog een bron van extra inkomsten op de planken ligt, die eens niet betaald hoeft te worden door onze eigen inwoners! We dienen hiervoor dan ook een motie in. Met het huidige administratie systeem is het namelijk mogelijk om de toeristenbelasting eindelijk per overnachting te bepalen. Als we de meest recente onderzoeksgegevens m.b.t. toeristische overnachtingen extrapoleren met de historische groei en één tarief gaan toepassen kan de gemeente zeker €125.000,- extra inkomsten genereren.
Iedereen doet mee Het onderwijs sluit onvoldoende aan op de arbeidsmarkt, hierdoor is de kans groter dat jongeren na diplomering thuis komen te zitten. GB ziet kansen voor Katwijk om dit net als andere gemeenten breder aan te pakken. Scholen, werkgevers, gemeente én de jongeren werken daar nauw samen aan het verbeteren van de aansluiting. Niet alleen deze aansluiting verloopt stroef. De gemeente heeft pas vier van de wettelijk gestelde zeventien beschutte werkplekken gerealiseerd! Het moet voor mensen met een arbeidsbeperking eenvoudiger gemaakt worden om vanuit dagbesteding, doelgroepenregister of een uitkering door en terug te stromen naar beschut of betaald werk.
Doorstromen naar betaald werk brengt voor mensen met een arbeidsbeperking vaak veel onzekerheden met zich mee, waaronder financiële onzekerheid. GB vindt dat het aantrekkelijker gemaakt moet worden om tijdelijk werk te proberen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld met een vereenvoudigde terugstroom naar je uitkering als blijkt dat werken toch te belastend is. Momenteel is het Service Punt Werk verantwoordelijk voor deze thema’s. Maar de uitvoering van de participatiewet is een wettelijke taak die volgens GB meer onderdeel van je lokale zorgnetwerk moet zijn, zeker gezien de achterblijvende taakstelling beschut werk. GB ziet graag actievere aansturing op het verbeteren van de informatievoorziening richting inwoners en werkgevers over alle mogelijkheden rondom werken met een arbeidsbeperking. Daarnaast is een betere aansluiting op ons lokale (zorg)netwerk van belang & wij zien mogelijkheden om bijvoorbeeld een lokale jobcoach of arbeidsdeskundige in het nieuwe wijkteam te integreren.
Goede zorg bovenaan Voor GB staat de kwaliteit van onze zorg boven de kosten. Ondanks dat de zorgkosten flink op de begroting drukken. GB is voor het stimuleren van meer preventieve activiteiten, voorkomen is beter dan genezen. Richt je bij armoedebestrijding bijvoorbeeld niet alleen op de ouders, maar richt ook een preventieprogramma op voor jongeren die opgroeien in armoede of schulden. Creëer meer openbare sportfaciliteiten in de natuur voor kinderen en ouderen. Vitale ouderen kunnen langer zelfstandig wonen & kinderen op gezond gewicht hebben later minder specialistische zorg nodig. Maar probeer als gemeente ook taboes te doorbreken rondom kwetsbare zorgvragen zoals verslaving, schulden of gezinsproblematiek zodat men eerder aan de bel durft te trekken. GB hoopt dat de vernieuwde zorgtoegang een eerste stap in de goede richting is.
Vol van afvalscheiden Onlangs hield de gemeente proeven met het scheiden en ophalen van afval. In gesprekken van GB met inwoners leken zij over het algemeen tevreden in de wijken waar PMD rolcontainers waren uitgedeeld of waar extra GFT verzamelbakken waren geplaatst. Uit Frederiksoord kwamen minder enthousiaste reacties, daar moesten men verder lopen met afval i.p.v. dat het makkelijker werd gemaakt. Dat lijkt ons niet de bedoeling.
GB ziet graag dat de gemeente het scheiden van afval in de gehele gemeente makkelijker maakt. Wanneer afvalscheiding meer moeite kost is men er minder toe bereid. Dit brengt ons op de regelmatig overvolle milieuparkjes. Wanneer je aankomt met je oud papier of PMD wil je dit ook kwijt kunnen. De overvolle bakken leiden tot ergernis en minder scheidingsbereidheid. GB verzoekt daarom het college om te zorgen dat deze containers beter geleegd worden en beschikbaar zijn.
De Gemeenteraad heeft een eigen agenda waar allerlei onderwerpen op staan die de komende tijd worden behandeld. Dit heet de LTA (Lange Termijn Agenda).
Maar soms staan daar onderwerpen op die keer op keer worden uitgesteld en maar niet aan de orde komen. GemeenteBelangen is de enige partij die zich keer op keer druk maakt over dit uitstellen. Nu vinden wij dat na bijna 4 jaar wachten het een keer tijd wordt...
Hier onder de artikel 41 vragen die vandaag naar het college zijn gestuurd...
Op 14 april 2016 behandelde de raad het bestemmingsplan Katwijk aan Zee (https://katwijk.notubiz.nl/vergadering/270166/Gemeenteraad%2014-04-2016) Daar was een behoorlijke discussie over woningsplitsing binnen het bestemmingsplan, zelfs een amendement werd ingediend om dit er uit te halen. De toenmalige wethouder vd Bent heeft in deze vergadering toegezegd met een apart woningsplitsing beleid te komen.
Wethouder vd Bent: “Hij is het ermee eens dat het splitsen van woningen nieuwe, nog te beantwoorden vragen oproept, bijvoorbeeld over de omgang met verschillende doelgroepen. De omgang met zorgwoningen dient juridisch goed te worden verankerd en het college wil daarover graag met de raad van gedachten wisselen. Dit traject wordt op dit moment voorbereid; hij verwacht dat de raad voor de zomer een document ontvangt en hoopt dat dit beleid in 2016 kan worden vastgesteld. “
Deze is op 23 november 2017 al afgedaan gemerkt met het commentaar “In verband met de overlap van het woningsplitsing beleid en het logies beleid moeten eerst integraal de uitgangspunten worden bepaald.” En ondergebracht bij O564 https://katwijk.langetermijnagenda.nl/send_dossier?id=2054
Op de raadsvergadering van 19 april 2018 werd dit logiesbeleid besloten. Maar in dit stuk was het woningsplitsingbeleid niet opgenomen, die werd op 2 mei 2018 verwoord in O577 https://katwijk.langetermijnagenda.nl/send_dossier?id=2700 “Uitgangspunten voor woningsplitsingsbeleid. Deze uitgangspunten zijn losgekoppeld van het logiesbeleid. Het woningsplitsingsbeleid is een separaat traject, dat in maart 2018 aan de raad wordt aangeboden.”
Dit LTA item is nu al meerdere keren uitgesteld (10 juli 2018, 15 november 2018 en 1 maart 2019), waarop de aanbieding in de raad in maart 2020 wordt aangekondigd.
GemeenteBelangen heeft al vaker onderwerp op de Lange Termijn Agenda aan de orde gesteld, maar dit onderwerp spant toch wel de kroon van 4 jaar uitstellen.
1. Is het college het met GB eens dat dit soort uitstel niet goed is voor de geloofwaardigheid van de overheid? 2. Is het college het met GB eens dat er betere monitoring moet komen op de LTA? 3. Is het college het met GB eens dat dit de uitgebreide discussie van 14 april 2016 geen recht doet? 4. Kan het college een keiharde belofte doen wanneer dit beleid nu eindelijk naar de raad komt?
Afgelopen week was het in diverse media al te lezen, de flats aan de boerslaan en Helmbergweg worden volgende maand gesloopt. Dat is op zich geen nieuws; maar 81 sociale huurwoningen slopen maar mogelijk over twee!! jaar pas gaan herbouwen kon bij de fractie van GB op klapperende oren rekenen! Er moet nog even nagedacht en onderhandeld worden met de gemeente..
In tijden van woningnood en de zeer krappe woningmarkt in Katwijk absoluut onwenselijk vindt GB! Daarom stelde we het college de volgende vragen;
1. Is het college het met de fractie van GB eens dat uitstellen van herbouw op deze locatie onwenselijk is?
2. Kan het college uitleggen welke nieuwe inzichten er over de locatie en de buurt zijn gevormd waardoor het onmogelijk was om herbouwplannen te maken?
3. Wat is de rol van de gemeente in deze onwenselijk opgelopen vertraging van de herbouwplannen?
4. Welke acties en/of maatregelen heeft het college genomen om dit proces mogelijk te versnellen?
5. Is het college het met de fractie van GB eens dat de gemeente in de toekomst striktere afspraken met Woningcorporatie Dunavie moet maken over sloop en herbouw om dergelijke situaties te voorkomen?
6. Kan het college de belofte doen dat zij de onderhandelingen met woningcorporatie Dunavie zullen bespoedigen waar mogelijk?
We wachten de antwoorden af en zullen jullie op de hoogte houden!