Verslag aan kiezer

Verslag aan kiezer

Onderzoek inpassing RijnGouweLijn onvoldoende

In het voorjaar van 2009 heeft de gemeenteraad van Katwijk na enorm veel discussie uiteindelijk besloten om in te stemmen met het tracé van de RijnGouweLijn door de kern van Katwijk.
Wel is daarbij de belangrijke voorwaarde gesteld dat er eerst een onderzoek zou komen waaruit zou blijken dat dat de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van de hulpdiensten gegarandeerd kan worden. Dat onderzoek is klaar en wordt op 13 januari a.s. in de commissie Ruimte besproken.

Tegen de komst van de RGL

GemeenteBelangen is steeds tegen de aanleg van de RijnGouweLijn (RGL) geweest. Onze fractie is voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer, maar vindt lightrail duur en inflexibel. De inpassing van lightrail zal leiden tot verminderde leefbaarheid (trillingen/geluid), verkeersonveiligheid, verlies aan groen en zal de doorstroming van het verkeer belemmeren. Vanwege de hoge kosten zal er gesneden worden in de buslijnen, zodat Katwijk een slechter OV-netwerk overhoudt.
De provincie Zuid Holland heeft de gemeente Katwijk in mei 2008 voor het blok gezet. Het was slikken of stikken, wanneer de gemeente niet zou instemmen, dan zou de Provincie de RGL aanleggen tot op de Boulevard. Katwijk heeft dan geen enkele inbreng meer. Deze houding heeft GemeenteBelangen (en andere partijen) gedwongen om in te stemmen met de aanleg van de RGL. Wel hebben wij de harde voorwaarde gesteld dat de effecten op  de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer, het verlies aan groen etc. onderzocht zouden worden en dat de knelpunten opgelost zouden worden voordat de bestuursovereenkomst getekend zou worden. Het onderzoek is inmiddels afgerond en op basis van de resultaten moet de gemeenteraad besluiten of Katwijk verder mee wil in het proces.

Knelpunten worden niet opgelost
Het standpunt van GemeenteBelangen is helder. De knelpunten die wij vooraf hebben benoemd worden in het rapport wel genoemd, maar de oplossingen worden niet gegeven. Het onderzoek voldoet daarom niet aan de eisen die vooraf door ons zijn gesteld. Op basis van deze informatie kunnen wij dus niet instemmen met de ondertekening van de bestuursovereenkomst.

Welke problemen zijn er?
Doorstroming & verkeersveiligheid
•    De Tramstraat moet tussen de Sluisweg en het Noordeinde éénrichtingverkeer of autovrij worden. Welke gevolgen dit heeft voor afwikkeling van het verkeer via de omliggende straten is niet duidelijk.
•    Er zijn in de Tramstraat geen vrijliggende fietspaden, de tram komt pal naast de fietsers te rijden. wij vinden dat gevaarlijk, een tram kan immers niet uitwijken en de Tramstraat is een zeer belangrijke fietsroute richting Katwijk aan Zee centrum, Boulevard en strand.
•    Fietsoversteekplaatsen op de Zeeweg bij het Marktplein en bij het Waterloopje worden gevaarlijk, dit zijn de belangrijkste oversteekpunten voor het langzaam verkeer!
•    De fietsroute Zeeweg/ N206 vervalt, er moet via de Nieuwe Duinweg worden gereden, vrijliggende fietspaden zijn veiliger en aantrekkelijker dan een fietsroute door een woonwijk.
•    Verhoogde voetgangersoversteekplaatsen zijn niet meer mogelijk.
•    Onbelemmerde doorgang voor hulpdiensten is niet gegarandeerd.
•    Het rapport is niet duidelijk of de rotonde bij het gemeentehuis in de toekomst kan blijven, er zit bij de bijlagen wel een uitwerking van een kruispunt met stoplichten op die locatie. Om het verkeer via de stoplichten af te wikkelen moet er nogal wat wijzigen. De Zeeweg en de Julianalaan noord worden bij het kruispunt (over maximaal 180 meter) 7 banen breed (5 x auto + 2 x tram). Deze ingreep gaat vanzelfsprekend ten koste van de mooie entree van Katwijk. Er sneuvelen nogal wat bomen, er vervallen parkeerplaatsen voor het gemeentehuis, en bovendien gaan we met een stoplicht terug in de tijd.
•    De wijk Duinoord is alleen nog maar bereikbaar vanuit westelijke richting.

Leefbaarheid
•    Vanwege de strakke dienstregeling zal bij de eindhalte in de Tramstraat altijd een tram staan, dit is onacceptabel.
•    Er moet een portiek van een flatgebouw aan de Tramstraat worden afgebroken.
•    Hoe de toegangkelijkheid van de parkeergarages in de Tramstraat wordt is niet duidelijk.
•    De damwand-problematiek in de Tramstraat is niet in kaart gebracht.

Groen
•    Er zullen langs de Zeeweg 126 bomen gerooid worden, terwijl ons in het voortraject is verzekerd dat er slechts enkele bomen zouden sneuvelen. Wel worden er evenveel bomen teruggeplant, de vraag is of de Zeeweg zijn lommerrijke uitstraling door deze ingreep behoudt. Wij hebben daarbij grote twijfels.

Overig
•    Het trace-deel richting Noordwijk is niet meegenomen in het onderzoek, de wethouder had dit wel toegezegd. Wij voorzien ook op dit deel veel knelpunten.

Exploitatie
Daarbij komt het belangrijke feit dat er niet voldoende geld door het Rijk beschikbaar is gesteld voor de RGL. Noordwijk is daarom afgekoppeld. Het is onduidelijk hoe de aftakking van de RGL richting Estec er uit gaat zien en hoe de reizigers richting Noordwijk verder moeten. Het is in ieder geval ongunstig voor de exploitatie van de RGL. Het Rijk heeft bovendien niet voldoende geld beschikbaar gesteld voor de RijnlandRoute. Zonder die weg wil de gemeente Katwijk geen nieuwbouw op Valkenburg. En zonder Valkenburg is de RGL-west gegarandeerd niet exploitabel. Dit alles in aanmerking nemende is het wat GemeenteBelangen betreft beslist geen goed moment om een definitief besluit te nemen. We kunnen beter wat extra tijd nemen om goede oplossingen te vinden voor de knelpunten. Pas wanneer blijkt dat er goede oplossingen voorhanden zijn, en er meer duidelijkheid is over de financiering van zowel de RGL als de RijnlandRoute, kunnen wij een weloverwogen besluit nemen.

Wat kunt u als burger nog doen?
U kunt inspreken tijdens de commissievergadering op woensdag 13 januari a.s. Dat is de laatste mogelijkheid om uw mening aan de commissie kenbaar te maken. De raad zal daarna een besluit moeten nemen. Wanneer de raad nu instemt  is er geen weg meer terug en zal omstreeks 2015 met de aanleg van de RGL begonnen worden.

GemeenteBelangen
Esther Schonenberg
Fractievoorzitter

Katwijkse Nieuwjaarsduik en het GB-geel op het strand maar .........

Vrijdag 1 januari 2010 was er om 15.00 uur de prima georganiseerde Katwijkse Nieuwjaarsduik waar een 900 belangstellenden voor in de omkleedtent veranderden in Poseidon, Noormannen, Kerstmannen, Sponge Bob, mogelijke opvolgsters van het Unoxmeisje 2009, Luca Prins om na het startschot het koude zilte nat op te zoeken.
GemeenteBelangen had met Jan Kralt een onverwachte vertegenwoordiger die geen GemeenteBelangen-vlag met zich mee hoefde te dragen zoals Jonathan Weegink van het CDA die deze vlag mee het water in had genomen.
Want Jan Kralt heeft die vlag niet nodig om te horen van omstanders 'Wat leuk dat jij van GemeenteBelangen ook mee de zee in gaat'. Laat hij dan ook niet eens van erwtensoep houden, zo bleek achteraf: "het heet niet voor niks snert!"

De start van de verkiezingscampagnegerard en nadineJan had van zijn GB-genoten geen hulp nodig bij het omkleden dus Esther, Jacoline, Nadine en ondergetekende konden gehuld in de meer dan bekende gele bodywarmers op het strand blijven om de eerste flyers van de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen aan te reiken na wat gesprekken met aanwezigen.
Opvallend was het grote aantal niet-Katwijkers, zo waren er zelfs geëmigreerde Nederlanders uit Zwitserland naar Katwijk gekomen om onder andere dit worstfenomeen mee te mogen maken.
Maar het was logisch dat vele blikken van de aanwezigen waren gericht op de zee dus wat de gesprekken en flyeroverdracht betrof, het zat meer in de kwaliteit dan in de kwantiteit.

Waar was Jan Kralt?
Met een gelukkige blik op zijn gezicht kwam Jan uit de omkleedtent en na wat laatste gesprekken verlieten de lieden van GemeenteBelangen gehuld in de gele bodywarmers om 16.00 uur het Katwijkse strand.
Dat alles in de wetenschap dat thuis de kachel brandde en er op zaterdag 16 januari een eerste actiedag van de nieuwe verkiezingscampagne zal zijn.snert

Middels deze website worden alle belangstellenden op de hoogte gehouden van de acties en zijn ook het verkiezingsprogramma, de deelnemerslijst en de actiepunten te lezen. Een team van enthousiaste GB-ers staat in de startblokken op weg naar de snel opduikende gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 3 maart 2010.

Gerard Bol.

Een blik achter de schermen met S.K.A. voor het eindejaarsfeest

De Katwijkse gemeenteraadsleden waren door Marloes van der Linden namens het bestuur van S.K.A. uitgenodigd om dinsdagmiddag 29 december een blik achter de schermen te krijgen bij de voorbereidingen voor het oudejaarsfeest in Scum en op parkeerplaats Noordduinen. De dranghekken die er stonden waren er niet voor de raadsleden want naast Esther Schonenberg van GB was ik er en Anita van Ginkel van de VVD kwam halverwege de rondleiding.
Toch verbazingwekkend als er in 2009 diverse keren over Scum en de andere diverse jongerenactiviteiten is gesproken.

Daarom even een korte reactie van mijn kant naar aanleiding van die rondleiding.

Ik ben jaren geleden ook wel eens bij een rondleiding geweest, maar toch was het goed om nu weer op de uitnodiging in te gaan.
Want het werd al snel duidelijk dat de organisatie mee moet groeien en in moet spelen op voortdurende nieuwe vragen/knelpunten en gestelde eisen om het feest te laten slagen.
MuntautomatenWat te denken van zomaar wat gehoorde punten bij deze rondleiding:

  • Investeren in nieuwe muntautomaten voor de doorstroming.
  • Uitgebreid nieuw lockersysteem.
  • Beleid wat betreft de deejay’s en muziekbands.
  • Verregaande eisen aan de beveiligers bij de entree.
  • Wensen van gebruikers wat betreft de aankleding van het terrein.
  • De inrichting van de bar.
  • Contacten met de politie en de gemeente Katwijk.
  • Begeleiden van de vele broodnodige vrijwilligers.

Ik neem mijn petje af voor de wijze hoe daar een dergelijke groots feest opgepakt wordt met alle beschikbare handen en voeten, van vrijwilligers, H.A.L.T.-jongeren, reclasseringslieden tot professionele krachten.
Het was duidelijk dat de organisatoren alle kracht, tijd en energie nodig zouden hebben om het feest te laten verlopen zoals zij het wilden en daar hadden we van GemeenteBelangen het volste vertrouwen in.

Het zou goed zijn om na het oudejaarsfeest een evaluatie op papier te zetten en deze dan aan te bieden aan het College van B&W en de Katwijkse gemeenteraad.
Het geeft het S.K.A.-bestuur dan de gelegenheid om dan het volgende in die evaluatie een plek te geven:

  • De ervaringen van het oudejaarsfeest van 2009 op de avond zelf.
  • De ervaringen in de voorbereiding in positieve zin en negatieve zin. De laatste moet dan ook in deze evaluatie vertaald worden als aandachtspunten voor de organisatie 2010.
  • Ervaringen met de vele vrijwilligers, noem ook de Scoutinginbreng, want het 'vrijwilligersbeleid' en 'samenwerking in het jongerenwerk' zijn hot issues in de Katwijkse politiek.
  • Wensen voor de organisatie 2010 waarbij jullie al noemden de duurdere pinautomaten, gekwalificeerde beveiligers wel uit Katwijk afkomstig, één contactpunt in de politie, één aanspreekpunt in de gemeente, een avond eerder de tent verhuren aan een andere gebruiker enz.
  • Een duidelijke plek geven aan het 'waarom' van dit oudejaarsfeest want dat is bij sommigen in de Katwijkse samenleving ook even niet meer duidelijk op het netvlies.

Rondleiding SKADan kan een dergelijke evaluatie mogelijk ook in de commissie Bestuur worden besproken en wordt duidelijk waar de subsidiegelden aan worden besteed en wat de kracht is van dit feest. We mogen en moeten er in Katwijk met elkaar trots op zijn en de vele vrijwilligers feliciteren en bedanken met wat ze allemaal weer hebben neergezet voor vooral de Katwijkse jeugd en neem ik ook aan ..... vele ‘oudere jongeren’.

Gerard Bol.

De auto in Rijnsburg ……. kunnen we zonder?

Hoe kunnen we parkeren in Rijnsburg?
Het parkeren van de auto’s in Rijnsburg is een groot probleem. Zo zorgt dit in de nieuwbouwwijken Frederiksoord, Kleipetten en De Hoek dagelijks voor de nodige problemen.
In de wijk Kleipetten is de nood zo hoog gestegen dat het parkeren in de groenstroken zelfs door de gemeente wordt gedoogd. De groenstroken in de wijk De Hoek zijn ook omgezet in parkeerplaatsen.
GemeenteBelangen is tegen het opofferen van het groen in de wijk om meer parkeerplaatsen te realiseren. Blijkbaar is bij het plannen en indelen van deze wijken de gehanteerde parkeernorm veel te laag ingeschat.

Het is algemeen bekend dat Rijnsburg de grootste ‘kentekendichtheid’ van heel Nederland heeft. Voor nieuwbouwplannen in Rijnsburg is het ondergronds parkeren de enige oplossing om dit probleem nog enigszins beheersbaar te houden.

Verkeersproef RB donderdag 16 april 2009 010Krijgt K.A.N.S. een echte kans in Rijnsburg?
Het brengen en halen van kinderen naar één van de zeven basissscholen, is ook in Rijnsburg een punt welke aandacht verdient.  Bij de basisscholen die ook onder hetzelfde dak samenwerken met peuterspeelzalen, wat de gemeente Katwijk ook stimuleert, kent men hierdoor nog meer dagelijkse vervoersbewegingen met auto’s op meerdere momenten van de dag. De meeste ouders maken immers gebruik van de auto en daardoor kunnen er zeer gevaarlijke situaties rondom de basisschool ontstaan.
Zeker met ‘nattere periodes’ neemt het aantal autobewegingen bij basisscholen schrikbarend toe.
Het project K.A.N.S. (Kinderen Anders Naar School) is hiervoor speciaal in het leven geroepen, maar de meeste ouders zijn blijkbaar niet doordrongen van het gevaar dat zij met de auto kunnen veroorzaken rondom de school. GemeenteBelangen zou graag zien dat de ouders in deze hun verantwoordelijkheid nemen. Kies voor een grotere veiligheid van uw en andere kinderen door ze met de fiets of te voet naar school te brengen.

Johan Velema