De achthonderd inwoners die via de WMO hulp krijgen bij het huishouden, betalen die hulp voor een deel uit hun eigen portemonnee. De gemeente vult de rest aan. Door de bijdrage van de gemeente ontvangt de hulp in de huishouding haar geld niet van de cliënt maar van de zorginstelling waar ze in dienst is. Een cliënt heeft daardoor geen directe grip op de kwaliteit van de hulp. Gelukkig leveren de meeste huishoudelijke hulpen prima werk maar dat geldt niet altijd voor iedereen.
Huishoudens die niet in de WMO zitten en hun hulp volledig zelf betalen, kunnen hulp opzeggen en hebben zo grip op de kwaliteit van het werk. GemeenteBelangen is van mening dat WMO cliënten dat ook moeten kunnen. Ten eerste omdat ze een deel zelf betalen. En ten tweede omdat WMO cliënten alleen dan volwaardig zijn aan andere huishoudens, en weer even volwaardig als toen ze geen WMO cliënten waren en niet met de gemeente te maken hadden. Maar de gemeente kiest niet voor dit directe toezicht. Ze geeft de WMO cliënten een omslachtige grip op hun huishoudelijk hulp, namelijk via tevredenheidsonderzoeken en een klachtenregeling.
GemeenteBelangen kiest daarentegen voor een rechtstreekse grip waarbij de cliënten de hulp aftekenen op een ‘toughpad’. Dat is het digitale apparaatje van de pakketbezorgers waarop geadresseerden tekenen voor de ontvangst van hun pakketje. Aftekenen op de WMO ‘toughpad’ heeft twee voordelen. De zorginstelling weet dan direct of de huishoudelijke hulp werk levert waarover de cliënten tevreden zijn. En de cliënten hoeven geen omslachtige formulieren in te vullen. Gelukkig gaat de wethouder het voorstel van GB onderzoeken.
GB heeft in de raad ook aangedrongen op snel herstel van de Adviesraad Sociaal Domein. Die kan dan ook adviseren over de ‘toughpad’.
Geert Diemer, raadslid