Donderdag 16 april besprak de gemeenteraad met Arriva de knelpunten in de dienstregeling.
Ook de provincie Zuid-Holland en ROCOV (Reizigers Overleg Consumentbelangen OpenbaarVervoer) namen aan het gesprek deel. Dit was bijzonder omdat Arriva een overeenkomst heeft met alleen de provincie en de gemeente dus geen partij is.
GB krijgt een toezegging
GemeenteBelangen is erg blij met een duidelijke toezegging van Arriva over de klacht dat meerdere buslijnen niet aansluiten op de treinverbinding van Leiden met Utrecht. Veel reizigers moeten gedwongen via Amsterdam of Rotterdam reizen, omdat de trein net weg is en erg weinig rijd. Maar ook de verbindingen via Amsterdam en Rotterdam is behoorlijk rennen. Arriva noemde dat zij de bussen eigenlijk nooit laat aansluiten op Leiden Centraal, maar dat ze wel kijken of ze de bussen kan laten aansluiten op de verbinden met Utrecht omdat die zo weinig rijdt.
Bushaltes een kilometer weg
Veel mensen hadden ook geklaagd dat een groot deel van Rijnsburg en Rijnsoever meer dan een kilometer van de bushaltes vandaan ligt. Samen met de andere raadsfracties heeft GB Arriva duidelijk gemaakt dat reizigers dan kiezen voor de auto, de (elektrische) fiets, de scooter enzovoort en dat zo de vraag naar de bus weg valt. Het is niet duidelijk wat Arriva hiermee doet.
Arriva deelde wel mee dat er een ‘bedieningsnetwerk’ komt met haltes dichterbij bij de doelgroepen en ritten die wat langer duren als straks het R-net voor de snelle verbinding zorgt.
De problemen met de borden
Over de digitale borden bij de bushaltes ontving GB ook veel klachten. Deze borden heten DRIS: Dynamisch Reizigers Informatie Systeem. Ze zijn bijzonder genoeg géén eigendom van Arriva maar van andere ondernemingen die via via de informatie van Arriva verkrijgen. De klachten die GB ontving waren dat de bussen soms van de borden verdwijnen. Arriva gaf als mogelijke verklaring dat de borden de originele dienstregeling laten zien als ze geen update ontvangen.
Hier valt nog veel te verbeteren omdat de gegevens door zes lagen gaan. Arriva deed geen echte toezegging maar gaat wel onderzoeken of ze de informatievoorziening kan verbeteren, bijvoorbeeld doordat één bedrijf eigenaar wordt van dit hele traject.
Ziekenhuis
Veel mensen noemden ook dat de bushalte voor het ziekenhuis te ver van het LUMC staat. Arriva was daar duidelijk in: “Er mag van het LUMC geen bushalte dichterbij”. Het is onduidelijk wat hieraan valt te doen voor reizigers die slecht ter been zijn.
Fietsen
Een veelgenoemde klacht is ook het plaatsen van fietsen bij bushaltes. De provincie is op het moment niet genegen fietshalte voorzieningen te maken op provinciale wegen omdat ze binnenkort komt met het R-Net. Binnen de gemeente kunnen we dat natuurlijk zelf. De afgevaardigde van ROCOV melde dat hij een plan voor een fietsbusstation bij het gemeentehuis opnieuw zal indienen. Wij zijn benieuwd.
Eisen van de provincie
Arriva heeft met de provincie afgesproken dat 85 procent van de huishoudens op 500 meter een bushalte moeten wonen. (Let op, dat is hemelsbreed - een rechte lijn - dus over de weg kan dat verder zijn!) Alle huishoudens, dus honderd procent, moeten binnen een straal van 1000 meter van een bushalte wonen.
Een andere afspraak is dat Arriva ieder jaar 760,000 bedieningsuren moet leveren. Dat houdt in dat als de frequentie op één lijn omhoogt gaat, die op een andere omlaag moet. Arriva wil absoluut niet meer uren leveren. GB heeft nog gevraagd of ze misschien wel extra uren willen draaien als ze daarmee extra verdienen. Arriva antwoordde dat ze dat dan toch niet wilden.
Op de opmerking van de raad dat Katwijk met Connexxion veel meer bussen had, antwoordde Arriva dat zij daarom de pitch hadden gewonnen. Ze zijn dan wel goedkoper, maar dat betekent natuurlijk minder bussen.
Niet alleen klachten
GB en de raad hebben ook opgemerkt dat veel goed gaat; 90 procent rijdt op tijd, het materieel is goed, de wifi in de bus doet het goed enzovoort.
Namens de fractie van GemeenteBelangen,
R.P.Slootweg