Met mooi weer hoor je ze: de motorrijders die hun gashendel open draaien. En ook nog op hun motor een ‘sportieve’ uitlaat hebben gemonteerd. Ze laten zich horen op de boulevard, bij de Sandtlaanbrug en in de woonwijken. Het lijkt hen niet te deren dat ze overlast veroorzaken.
Voor de duidelijkheid: de meerderheid van de motorrijders maakt niet meer herrie dan personenauto’s. Maar een minderheid heeft een ‘sportieve’ uitlaat en draait graag de gashendel open, of ze nou stil staan of rijden.
Ze ergeren veel inwoners. GemeenteBelangen vroeg daarom al in 2017 aan de politie om de geluidsnormen te handhaven. Maar de commandant antwoordde dat dat geen prioriteit was. GemeenteBelangen hamerde daarna ieder jaar op controle maar de politie luisterde niet.
Tot februari dit jaar, in een vergadering van de raadscommissie voor veiligheid. Toen verraste de politiecommandant GB met de mededling dat hij apparatuur had gekocht om de geluidsnormen te handhaven. En twee BOA’s had gekregen met een specialisatie in geluidsopsporing.
Na jaren van aankaarten is de politie dus het belang gaan zien van handhaving. Zodra de politie de afspraken rond heeft met de officier van justitie over de manier van bekeuren, zal de politie beginnen. Dat is begin deze zomer.
Geluidsoverlast schaadt de gezondheid. Het verhoogt je bloeddruk en daarmee je kans op hart- en vaatziekten. GB wil daarom dat de gemeente ook andere bronnen van geluidsoverlast gaat aanpakken. Denk aan de 29.000 nachtvluchten van Schiphol.Gelukkig heeft het college de minister gevraagd dat aantal flink te verminderen. Ook daar zit GB achterheen.