Actueel

Actueel

René Slootweg

Betaalbare woningen betaalbaar houden

  • Geschreven door René Slootweg

De woningnood is hoog en de huizenprijzen rijzen de pan uit. Er wordt regelmatig gezegd dat we moeten bouwen voor de verpleegkundige, de timmerman en de lerares. Want betaalbare koopwoningen zijn enorm schaars. Maar worden ze dan eindelijk gebouwd zijn deze woningen vaak na één keer doorverkopen alweer onbetaalbaar voor starters en mensen met een laag of gemiddeld inkomen.

Betaalbare woningen
Om dit te voorkomen kan de gemeente regels opstellen in het zogeheten doelgroepenbeleid. Dit beleid is primair bedoeld om woningen voor langere tijd beschikbaar te houden voor een bepaalde doelgroep. Zo blijven sociale huurwoningen voor 30 jaar beschikbaar voor de daarvoor gereserveerde doelgroep en middel dure huurwoningen voor 20 jaar. Vervolgens stelt het college voor om bij sociale en middeldure koopwoningen een termijn van één jaar te hanteren. Daarna mag de woning gewoon ver boven de originele prijs verkocht worden en is de woning wederom niet meer beschikbaar voor de oorspronkelijke doelgroep: starters, jonge gezinnen en andere mensen met een gemiddeld inkomen. Opkopers en doorverkopers zullen met een termijn van een jaar niet aan banden worden gelegd. Nu we dit eindelijk kunnen vastleggen in een beleid vindt GB de termijn van één jaar echt te kort.

GemeenteBelangen zal daarom bij het besluit een amendement indienen om het termijn op te rekken naar minimaal 10 jaar. Men mag binnen deze termijn uiteraard wel de woning doorverkopen, maar niet tegen woekerprijzen met tonnen winst zoals momenteel regelmatig gebeurd. Volgens GB moeten we dit juist nu vastleggen omdat er de komende jaren zo'n 7500 nieuwbouw woningen bij gaan komen in Katwijk. Wij willen niet dat deze nieuwe woningen na één jaar weer onbereikbaar zijn voor de gemiddelde Katwijker.

Het college vindt het moeilijk en ingewikkeld dit amendement uit te voeren en raadt het daarom af. Het stelt voor om later met twee andere beleidsstukken te komen, een anti-speculatie beleid en een zelfbewoningsplicht, en het daarmee te regelen. Maar wanneer is later? En wat als deze beleidsstukken ook “moeilijk” of “ingewikkeld “ zijn? Dan zijn we deze woningen wederom kwijt voor de doelgroep.

GemeenteBelangen vindt daarom dat dit het moment is om het vast te leggen. De toekomstige beleidsstukken van het college kunnen de handhaving en uitvoering altijd vereenvoudigen of versterken. Maar nu de termijn op één jaar laten staan is niet verantwoord, dan zijn we tegen de tijd dat het college met ander beleid komt alweer vele woningen kwijt. GB wil Katwijk betaalbaar houden voor iedereen.

 

NOTE: Gemeente Noordwijk heeft een zelfde verordening opgesteld (zie artikel 4.2): 

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Noordwijk/CVDR620931.html 

René Slootweg

Veiligheid en doorstroming bij Binnensluis.

  • Geschreven door René Slootweg

De gemeenteraad stemde recent over de motie om de binnensluis te openen voor tweerichtingsverkeer. Een vijftal partijen diende deze motie tegen willens en wetens in. GemeenteBelangen begrijpt dat de huidige verkeersmaatregelen voor inwoners, ondernemers en bezorgers nadelige gevolgen kunnen hebben en dat dit de nodige irritaties oproept. Maar het zomaar opheffen hiervan heeft rigoureuze gevolgen. Hulpdiensten, verkeersexperts en het college riepen de gemeenteraad op om niet in te stemmen met de motie. Als gemeenteraad kun je het oordeel van het college uiteraard naast je neer leggen. Maar GemeenteBelangen vindt dat het negatieve advies van de verkeersexperts, fietsersbond en hulpdiensten serieus genomen moet worden.

binnensluis


Experts zeggen nee
Het lijkt wellicht eenvoudig, slagboom open en klaar. Zo simpel ligt het niet. De motie vraagt om de binnensluis voor een pilotperiode van twee weken te openen voor tweerichtingsverkeer. De verwachting is dat er vervolgens 16.000 auto’s per dag over de binnensluis zullen rijden. Dit is gebaseerd op tellingen van afgelopen jaar, waarbij per dag 15.000 auto’s over de Julianabrug reden en 7800 over de binnensluis. De Julianabrug kon deze aantallen aan, de binnensluis hoogst waarschijnlijk niet. Dit zal zorgen voor files, opstoppingen en nog meer overlast. Hulpdiensten kunnen hierin verstrikt raken, waardoor ze vele malen later aankomen bij meldingen. Ook zal de brandweerkazerne zijn roosters aan moeten gaan passen, omdat men straks wellicht niet op tijd de kazerne kan bereiken door geblokkeerde wegen rond de binnensluis. Daarnaast waarschuwde ook de fietsersbond voor riskante situaties voor fietsers, moet Arriva overwegen zijn buslijnen aan te passen en zal de stikstof depositie stijgen. Maar die stikstof komt nu wel ergens anders terecht met al dat omrijden, zou u denken. Dat klopt, maar rond het gebied van de binnensluis gelden strikte regels. één telefoontje van de provincie over een te hoge stikstof depositie en de slagboom moet direct weer dicht.


Duur grapje
De huidige verkeerssituatie is vervelend. Maar de mogelijke gevolgen voor de hulpdiensten, mening van de verkeersexperts en het zevental pagina’s van het college met de oproep om de huidige maatregelen niet aan te passen hebben GemeenteBelangen doen besluiten niet in te stemmen met deze motie. Het aanpassen van de maatregelen kost daarnaast tienduizend euro, het wordt helemaal een duur grapje als het inderdaad mis blijkt te gaan. Dan lopen de kosten op naar bijna twintigduizend euro. Desondanks stemde genoeg raadsleden voor de motie. Laten we voor de verkeersveiligheid, hulpdiensten en inwoners hopen dat de deskundige er naast zitten.

René Slootweg

Auto’s van de (Wester)baan

  • Geschreven door René Slootweg

Dit jaar viert GemeenteBelangen haar 50 jarig bestaan. Bijna net zo lang strijden wij tegen de snelweg door de duinen. Met succes! Al zo lang iedereen zich kan herinneren zou “de verlengde Westerbaan” de Cantineweg verbinden naar het sportpark Nieuw Zuid. Er was zelfs ooit al een tankstation gebouwd die aan deze nieuwe weg zou komen.

De afgelopen tientallen jaren hielden wethouders van andere partijen de plannen voor deze duin-snelweg in stand. Dus bleef GemeenteBelangen continu strijden. Auto’s door een duingebied gaat te ver. Daarnaast wil GB al jaren meer voorzieningen én veiligheid voor fietsers en voetgangers. Daar past deze autoweg niet in. Nu er eindelijk een GB wethouder aan de knoppen draait in dit dossier is de snelweg voor auto’s van de baan. In plaats daarvan begint binnenkort de aanleg van een duurzaam fietspad. Dit fietspad zorgt voor een directe fietsverbinding van Leiden naar de kust van Katwijk aan Zee. Naast het fietspad komt een schelpenpad voor wandelaars. Ook zullen ruiters deze duinroute straks kunnen gebruiken. Als alles mee zit zal de wethouder dit fietspad eind februari openen.

PB fietspad westerbaan naar nieuw zuid impressie

Een wethouder met groen én mobiliteit in zijn portefeuille werpt dus zijn vruchten af. Geen autoweg door de duinen, maar een mooie groene recreatie route voor fietsers, voetgangers en ruiters. GemeenteBelangen is blij met deze kroon op jarenlange strijd. Hiermee Is Katwijk weer een stapje dichter bij een groene leefomgeving waar de aandacht vooral gaat naar voetgangers en fietsers en de auto ondergeschikt is.


In onze strijd hebben we niet alleen serieuze berichten gemaakt, maar ook met spot ons doel te willen bereiken: https://www.gbkatwijk.nl/blogs/965-het-sprookje-van-de-westerbaan

 

 

PB fietspad westerbaan naar nieuw zuid case closed v3