Actueel

Actueel

René Slootweg

In Katwijk rijdt de HOV over de rotonde

  • Geschreven door René Slootweg

einde rotonde“In Kattuk is alles ârs”, zeggen ze altijd. Nou dat klopt, de gemeenteraad van Katwijk gaat niet zomaar akkoord met de omvorming van rotondes naar kruispunten voor de R-net bus.

GemeenteBelangen heeft met de andere fracties, behalve de CU, het college een alternatieve optie aangeboden met het verzoek die te onderzoeken. .

De fractie van GemeenteBelangen heeft daar bovenop aangegeven dat GB zelf de alternatieven wil beoordelen die de provincie heeft laten vallen. GB wil echt wat te kiezen en beslissen hebben.

De stelling van de wethouder dat er naast rotondes of kruispunten niet meer smaken waren, vindt GB te kort door de bocht. GB opperde bijvoorbeeld op de rotonde bij het gemeentehuis een invoegstrook na de bypass, zodat daar het verkeer beter doorstroomt. Nu moet men bij deze bypass bij het gemeentehuis invoegen en behoorlijk over de schouder kijken of er iets aan komt.

Ook wil GB antwoord op de vraag of een fietstunnel bij het Waterloopje in combinatie met de rotonde voldoende doorstroom geeft.

GB trekt bovendien de prognose van toename van verkeer in twijfel.

Alles bij elkaar kan GB niet instemmen zolang de raad niets te kiezen heeft.

bus over rotoneDan zegt de wethouder maar tegen de provincie:

"in Katwijk is alles anders, de bus rijdt hier gewoon over de rotonde"

Namens de fractie van GemeenteBelangen

René Slootweg

René Slootweg

Dossier Westerbaan op naar het 50 jarige jubileum

  • Geschreven door René Slootweg

Westerbaan naambordHet Westerbaan dossier blijkt toch niet zo makkelijk als de wethouder doet voorkomen. Afgelopen raadsvergadering heeft de fractie van GemeenteBelangen er in een 10 minuten debat nogmaals aandacht  voor gevraagd.
 
De Westerbaan loopt momenteel van de N441 (de weg naar Wassenaar) tot aan de laatste rotonde bij Parnassia. Daar gaat hij over in de Cantineweg langs de scouting en om de speeltuin heen en sluit dan weer aan op de Koningin Julianalaan.
 
 
Westerbaan 4Blauw: Bestaande permanente Westerbaan
Rood:  De huidige tijdelijke ontsluiting
Roze: Verlengde Westerbaan sprookje college
Groen: permanente ontsluiting GB
 
De tijdelijke doorgang (rood op het kaartje) ligt er al bijna 10 jaar. Maar deze tijdelijke aansluiting over de Cantineweg is niet meer toegestaan als het bestemmingsplan (het zoveelste al) in maart 2016 afloopt. De blokken moeten dan weer op de weg als de gemeente niets doet.
 
Dit college wil net als de eerdere dat de Westerbaan niet meer aansluit op de Cantineweg, maar linksaf slaat dwars door de duinen (roze tracé op het kaartje) en over  de veredelde poepstrook (zoals D’66 dat noemde) en dan aansluit op de Meeuwenlaan.
Met dat tracé loopt de weg op één meter afstand van het Natura 2000 gebied. Het is zeer de vraag of de Raad van State dat goedkeurt. GB is daarom geen voorstander van dit tracé .
 
De wethouder denkt dat als hij de tijdelijke doorgang via de Cantinweg nog tien jaar open houdt, hij in die tijd die verlenging vlak langs Natura 2000 en dwars door de duinen kan realiseren. Daarom wil hij de Cantineweg met een nieuwe omgevingsvergunning open houden.
 
Laat de wethouder dan alsjeblieft in die tien jaar de wijk Zanderij, de wijk Koestal, de kinderen op de Duinrand school, de winkeliers en het winkelend publiek van het Bosplein, vrijwaren van de overlast en risico’s van deze tijdelijke oplossing.
 
Wethouder, maak deze aansluiting NU en wacht niet nog eens tien jaar. Die aansluiting blijft namelijk nuttig in het onwaarschijnlijke geval dat de gemeente de verlenging van de Westerbaan voor elkaar zou krijgen. GemeenteBelangen wil daarom dat de weg naar het Bosplein, een goede verkeersoplossing krijgt. GB denkt aan een verkeerslicht met zebrapad bij de school, verkeersremmende maatregelen door de Koestal en misschien een rotonde bij het Bosplein. Het college stelt daarentegen voor de komende 10 jaar NIETS te doen behalve beloftes uit te spreken. Die horen we nu al veertig jaar. Straks gaat dit dossier zijn 50 jarig jubileum nog halen.
 
De wethouder en het college moeten hun hoofd uit het duinzand halen en de bewoners om en rond deze weg een goede PERMANENTE oplossing geven en niet iedere keer een sprookje vertellen dat het over een paar jaar gaat lukken.  
Want het sprookje van het college eindigt niet in lang en gelukkig, maar duurt nog 10 jaar en is onveilig….
Voor fans van sprookjes: http://www.gb-blogt.com/blog/3/11/2014/het-sprookje-van-de-westerbaan
 
Namens de fractie van GemeenteBelangen
 
René Slootweg

René Slootweg

Inwoners Rijnsoever willen hoog scherm

  • Geschreven door René Slootweg

Geluidscherm 2“We wilden het doen zonder inspraak, daar ben ik eerlijk in. Het ging om een vervanging en dat doen we vaak zonder inspraak.” Dat zei wethouder Knape woensdagavond 24 juni tegen de omwonenden, tijdens de drukbezochte informatieavond over het geluidsscherm langs de Helmbergweg.   Omwonenden gaven hem niettemin hun ideeën over het scherm.

Petitie
Ze overhandigden een petitie met 89 handtekeningen. Ze vroegen de wethouder het scherm te verhogen zodat het voldoet aan de wettelijke eisen voor nieuwbouw, 53 decibel. Ze wilden best een paar jaar wachten tot de gemeente een meevaller krijgt om dat te betalen.

Ideeën
Een inwoner vroeg het geld voor het stille asfalt op de N206 te gebruiken om het geluidsscherm te verhogen. Zulk asfalt is namelijk na vier jaar niet meer stil en na acht jaar uitgewerkt maar kost wel 20 procent meer dan gewoon asfalt. Het scherm heeft een levensduur van veertig jaar. Het stille asfalt moet dus vijf of meer keer worden aangebracht. Dat kost veel geld dat beter besteed is aan het scherm.

Geluidscherm 3
Een andere inwoner had een constructeur gevraagd te beoordelen of de fundering van het scherm nog veertig jaar mee kon, zoals de gemeente beweerde. Dat was niet mogelijk volgens deze constructeur.

Een derde inwoner merkte op dat er ruimte genoeg was om een aarden wal te maken en daarop het scherm te bouwen om zo op 5,5 meter hoogte te komen.

Geluidscherm 1Weer andere inwoners vonden het raar dat auto’s van Vogelenzang tot Noordwijk maar tachtig kilometer per uur mogen, dan bij Katwijk plotseling honderd kilometer maar bij de Zeeweg weer zeventig en daarna vijftig. Waarom niet overal tachtig vroeg een inwoner, dat kost niets maar scheelt direct veel lawaai.

Conclusie wethouder
De wethouder zal de ideeën meenemen naar het college, bij de provincie lobbyen voor een lagere maximumsnelheid en met een reactie komen richting de omwonenden, mogelijk op een tweede informatieavond.

Conclusie Gemeente Belangen
GB is blij dat de inwoners van Rijnsoever de participatieve bestuursstijl helpen invoeren maar betreurt dat de burgers de inspraak moesten opeisen. GemeenteBelangen vindt de eisen van de inwoner mbt een hoger scherm gerechtvaardigd en steunt deze.

Luister hier het radio interview: Radio Interview René Slootweg over de geluidschermen langs de N206

Namens de fractie van GemeenteBelangen,

René Slootweg