De gemeente Katwijk heeft géén groencoördinator maar wel vier bureautjes voor het groen, met elk hun eigen potjes en taken. Mede daardoor heeft Katwijk nu 1400 bomen minder dan in 2010. Hoogste tijd voor de vorming van één enkele groenafdeling met een inspirerend afdelingshoofd. Hoogste tijd ook voor de formulering van een samenhangend groenbeleid voor de overgebleven 23.500 gemeentebomen.
Daarom ging GB op 11 februari niet akkoord met de ambities en vervolgacties die het college voorstelde in de evaluatie van het groenbeleidsplan. In die evaluatie zegt het college namelijk niets over de noodzaak van een overkoepelend groenbeheerplan, niets over de fusie van de vier bureautjes en niets over de benoeming van een groencoördinator.
GB blijft daarop hameren want anders gaat de gemeente maar door met het kappen van bomen en verdwijnt er nog meer groen uit Katwijk.
De ledenvergadering van GemeenteBelangen heeft op 3 februari jl het bestuur voor de komende jaren gekozen. Adriaan Heijnen is herkozen tot voorzitter, Ebru Demirtas is toegetreden als secretaris, Ben ter Haar is de nieuwe penningmeester en Joke Slings is algemeen lid. De partij heeft onlangs haar 45e verjaardag gevierd en is daarmee een van de oudste politieke partijen van Katwijk.
Adriaan Heijnen: ‘Met het nieuwe bestuur zetten we de traditie voort van een actieve, sterke lokale partij onafhankelijk is van een nationale partij. Ik ben blij dat in het bestuur de ervaring en de kennis van doorgewinterde GB-politici gecombineerd worden met die van jong politiek en bestuurlijk talent.’
Afgelopen oktober werd door de fractie van GemeenteBelangen een motie ingediend tot het omlaag brengen van de snelheid op de N206 ter hoogte van de Helmbergweg.
Het antwoord van de provincie was er al op 22 oktober, maar werd pas recent, na 3 maanden te hebben rondgezworven in het Katwijks gemeentehuis, naar ons gestuurd. Wij zijn niet bij het gesprek met de provincie aanwezig geweest, maar uit de antwoorden blijkt wel dan “ons” college niet echt een overtuigend betoog heeft gehouden.
Het antwoord van de provincie:
Op dit moment zijn er bij de Provincie geen voornemens het snelheidsregiem op de N206, tussen Katwijk en Noordwijk, aan te passen. Klopt, maar dat vragen we nu toch?
In 2015 is groot onderhoud aan de weg uitgevoerd. Ter voorbereiding van dit werk heeft een trajectstudie plaats gevonden. Deze trajectstudie heeft geen aanleiding gegeven de snelheid op het 100 km/h gedeelte terug te brengen. Klopt, maar deze vraag komt ook van de bewoners van de wijk.
De N206 is ingericht als een 100 km/h weg. Klopt, maar dan mag je toch ook 80 km/h rijden?
Aanpassing van het snelheidsregiem zal gepaard moeten gaan met infrastructurele aanpassingen (uitgangspunten Duurzaam Veilig). Rare statement, want verderop is de weg 70 km/h en dan 50 km/h, zelfde weg! De Tramstraat is ook ingericht als 50km/h, maar staat wel een bord 30km/h.
Vanuit de Wet Geluidhinder is er geen noodzaak de weg te reconstrueren. Klopt, maar het mag wel!
Er zijn geen wettelijke noodzaken om een snelheidsbeperking in te stellen. Klopt, maar de bewoners willen het graag, maar dat interesseert de provincie niet of heeft “ons” college dat niet genoemd.
Uit deze antwoorden blijkt behoorlijk dat het college niet erg overtuigend is geweest de 80km/h bordje te verkopen aan de provincie.
Het college ziet daarentegen nog wel kansen: "Het signaal van de gemeente Katwijk is wel doorgegeven aan de afdeling Beheerstrategie van de Provincie die samen met de beleidsafdeling Mobiliteit en Milieu van de Provincie bezig is met het opstellen van een netwerkvisie voor de Provinciale wegen. Vanuit de gemeente zal ambtelijk de vinger aan de pols gehouden worden met betrekking tot deze netwerkvisie."
Wij wachten het maar verder af, maar zijn van mening dat er initieel betere onderhandelding had kunnen plaatsvinden..