De achthonderd inwoners die via de WMO hulp krijgen bij het huishouden, betalen die hulp voor een deel uit hun eigen portemonnee. De gemeente vult de rest aan. Door de bijdrage van de gemeente ontvangt de hulp in de huishouding haar geld niet van de cliënt maar van de zorginstelling waar ze in dienst is. Een cliënt heeft daardoor geen directe grip op de kwaliteit van de hulp. Gelukkig leveren de meeste huishoudelijke hulpen prima werk maar dat geldt niet altijd voor iedereen.
Huishoudens die niet in de WMO zitten en hun hulp volledig zelf betalen, kunnen hulp opzeggen en hebben zo grip op de kwaliteit van het werk. GemeenteBelangen is van mening dat WMO cliënten dat ook moeten kunnen. Ten eerste omdat ze een deel zelf betalen. En ten tweede omdat WMO cliënten alleen dan volwaardig zijn aan andere huishoudens, en weer even volwaardig als toen ze geen WMO cliënten waren en niet met de gemeente te maken hadden. Maar de gemeente kiest niet voor dit directe toezicht. Ze geeft de WMO cliënten een omslachtige grip op hun huishoudelijk hulp, namelijk via tevredenheidsonderzoeken en een klachtenregeling.
GemeenteBelangen kiest daarentegen voor een rechtstreekse grip waarbij de cliënten de hulp aftekenen op een ‘toughpad’. Dat is het digitale apparaatje van de pakketbezorgers waarop geadresseerden tekenen voor de ontvangst van hun pakketje. Aftekenen op de WMO ‘toughpad’ heeft twee voordelen. De zorginstelling weet dan direct of de huishoudelijke hulp werk levert waarover de cliënten tevreden zijn. En de cliënten hoeven geen omslachtige formulieren in te vullen. Gelukkig gaat de wethouder het voorstel van GB onderzoeken.
GB heeft in de raad ook aangedrongen op snel herstel van de Adviesraad Sociaal Domein. Die kan dan ook adviseren over de ‘toughpad’.
De barakken langs de Wassenaarseweg zijn al jaren het middelpunt van discussie. Naar aanleiding van een aangekondigd onderzoek en de wens van Dunea om dit gebied te gebruiken voor waterwinnen, heeft de fractie van GemeenteBelangen het college een aantal artikel 41 vragen gesteld.
Betreft: vragen ex artikel 41 RvO Inrichting gebied westelijke barakken Wassenaarseweg
Geacht college,
Het college heeft aangekondigd in 2018 te willen beginnen met de bouw van woningen op de locatie vliegveld Valkenburg. In het project Locatie Valkenburg (PLV) wordt gesproken over de inrichting van de barakken aan de duinkant als “barakkenbos” met een natuur en recreatieve invulling. Dit barakkenbos moet mede dienen om groene recreatieve behoefte van de nieuwe wijk mogelijk te maken en de recreatieve druk op de al zwaar belaste duinen niet nog groter te maken.
In de vergadering van 2 juni 2016 heeft u als antwoord op artikel 41 vragen gesteld dat verschillende inrichtingsmogelijkheden worden onderzocht door het bureau OKRA, dat de planning voor afronding van dit onderzoek eind juni 2016 is en dat de uitkomsten van dit onderzoek aan de raad beschikbaar worden gesteld.
Wij hebben de volgende vragen:
1. Is het onderzoek van OKRA inmiddels afgerond?
2. Zo ja waarom is het dan nog niet zoals was toegezegd aan de raad beschikbaar gesteld? En wanneer wordt die toezegging alsnog gestand gedaan ? Zo nee, hoe is die vertraging van drie kwart jaar (!) tot stand gekomen?
3. Heeft het onderzoek inzicht geboden hoe dit gebied te ontwikkelen als een buffer met recreatie mogelijkheden om de gevoelige duinen te ontzien conform de ambitie van het Masterplan Locatie Valkenburg?
4. Bent u bekend met het meerjarenprogramma 2017-2021 samenwerking Dunea-Staatsbosbeheer, waarin het project ‘groene inrichting locatie Valkenburg’ is opgenomen?
5. Is het u bekend dat in voorgenoemd project is geconstateerd dat de in slechte staat verkerende barakken de ontwikkeling van de binnenduinrand voor natuur, recreatie en waterwinning belemmeren?
6. Heeft het onderzoek van OKRA oplossingen opgeleverd waarin zowel behoud van erfgoed als een groene ontwikkeling van het gebied mogelijk zijn?
7. Katwijk was mede indiener van het bidboek voor de oprichting van het Nationaal Park Hollandse Duinen. Onderdeel van de ambitie van dit Nationaal Park is ook de recreatieve en groene ontwikkeling van het aan de duinen grenzende landschap. Op welke wijze kan het Nationaal Park de groenontwikkeling rond locatie Valkenburg en meer specifiek het gebied rond de barakken gaan versterken?
8. Is voornoemd aspect meegenomen in het onderzoek van OKRA?
9. Recent heeft het plan voor het Ringpark van Jan de Lange veel aandacht getrokken. Dit plan sluit aan op het barakkengebied. Welke mogelijkheden ziet u om de ontwikkeling van het barakkengebied het plan voor het Ringpark te laten versterken?
10. Op welke wijze wilt u vervolg geven aan het samen met Dunea uitgevoerde onderzoek door OKRA?
De beloofde opknapbeurt van de Turfmarkt en Rijnstraat duurt echt te lang. GemeenteBelangen kreeg veel vragen uit de buurt wanneer er nu eindelijk begonnen wordt. Naar aanleiding van deze vragen heeft de fractie artikel 41 vragen aan het college gesteld.
Betreft: vragen ex artikel 41 RvO Renovatie Turfmarkt en Rijnstraat
Geacht College,
In de begroting voor 2016, die gedateerd is op 22 September 2015, staat dat in 2016 een aanvraag tot investeringskrediet naar de raad komt voor omvormen van de Rijnstraat/Turfmarkt naar 30 km weg. Pas op 4 oktober 2016 was er een bijeenkomst in de Roskam over de renovatie van de Turfmarkt en de Rijnstraat. Zoals het in de begroting staat “Rijnstraat/Turfmarkt omvormen naar 30 km weg”. Tijdens deze bijeenkomst was er bijzonder veel belangstelling voor deze renovatie door de omwonenden. De vele vragen van de bewoners zijn dan ook na een maand keurig beantwoord.
In de raadsvergadering van 24 november 2016 is het besluit genomen voor een voorbereidingskrediet van €55,000.
Door het uitblijven van een planning op de LTA van de gemeente, stelde de fractie van GemeenteBelangen in Januari de volgende informatieve vragen:
Hoe ziet de planning van de herinrichting van de Rijnstraat / Turfmarkt er uit?
1. Voor wanneer staat de inspraak gepland?
2. Voor wanneer staat de uitvoering gepland?
3. Voor wanneer staat de besluitvorming van de raad gepland?
Het antwoord uit de organisatie was nogal teleurstellend:
1. De belanghebbenden worden betrokken bij de planvorming. Verwacht wordt dat dit aanvangt in het tweede kwartaal 2017 is.
2. De planning is dat in het vierde kwartaal 2017 gestart gaat worden met de voorbereiding van het project waarna de uitvoering in 2018 staat gepland.
3. Het voorbereidingskrediet is reeds door de raad verstrekt. Het uitvoeringskrediet valt onder de zogenaamde C-categorie en dient daardoor opnieuw aan de raad te worden voorgelegd hetgeen gepland staat voor het vierde kwartaal 2017. Voorafgaand aan de bestek voorbereiding wordt het plan voorgelegd aan de raad.
Doordat deze opknapbeurt boven de markt hangt, wordt het asfalt in de Rijnstraat maar niet vervangen, maar elke keer met stukjes plakken gerepareerd. Dit oude asfalt geeft veel geluidsoverlast in de straat en in de woningen.
Naar aanleiding van dit relaas heeft de fractie van GemeenteBelangen de volgende vragen:
1. Heeft het college de herinrichting van de Rijnstraat / Turfmarkt bewust uitgesteld? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom plant het college de uitvoering pas in 2018?
Het investeringskrediet had al in 2016 in een raadsvoorstel moeten liggen, het ziet er nu naar uit dat dit pas eind 2017 gaat gebeuren. De buurt rond de Rijnstraat en Turfmarkt maken zich zorgen of dit nu wel gaat gebeuren. Het is de burgers beloofd dat de uitvoer al in 2017 zou gaan beginnen.
2. Is het college bereid het proces te versnellen, zodat al in 2017 begonnen kan worden met uitvoering, zoals beloofd was aan de bewoners?
Het moet wel zo zijn dat het proces met burgerparticipatie gebeurd, want de omgeving heeft er een duidelijk mening over, zo bleek ook op de avond in de Roskam.
3. Welke nieuwe datum voor uitvoering in het omvormen van de Rijnstraat / Turfmarkt tot 30 km weg kan het college de bewoners van Katwijk a/d Rijn toezeggen?
Er zijn meer herinrichtingsprojecten waarbij de besluitvorming of de uitvoering zijn vertraagd, zoals Frederiksoord in Rijnsburg. Voor het vertrouwen van betrokken bewoners in het gemeentebestuur is het niet nakomen van afgesproken en gecommuniceerde planningen een slechte zaak.
4. Herkent het college het beeld dat meerdere herinrichtingsprojecten vertraging oplopen?
5. Welke maatregelen neemt het college om herinrichtingsprojecten beter te plannen en de communicatie met bewoners hierover te verbeteren?