Actueel

Actueel

René Slootweg

Raad wil geen verdieping N206 bij Duinvallei

  • Geschreven door René Slootweg

NL N206

 

De overgrote meerderheid van de gemeenteraad staarde zich 21 december blind op de regionale bereikbaarheidsvisie van de gemeente. Maar helaas is de kans bijna nihil dat deze visie volledig wordt uitgevoerd. GemeenteBelangen heeft daarom nogmaals haar initiatief plan voor de verdieping van de N206 bij de Duinvallei onder de aandacht gebracht.

Wat is deze regionale bereikbaarheidsvisie dan?
De visie stelt voor de Tjalmaweg om te vormen tot een “parkweg”, dat is een weg met verkeerslichten, niet verdiept en daarom maar 50 km/uur. Het geld dat de provincie daarmee bespaart, kan zij dan investeren in de aanleg van de Pioniersbaan (Noordelijke Randweg Rijnsburg).

GB heeft voor het zomerreces 2017 ingestemd met een onderzoek naar de haalbaarheid van deze visie. Er was namelijk een kleine kans dat die zou leiden tot een verandering van de Rijnlandroute. Maar toen het onderzoek klaar was, stuurde de provincie de gemeente een glasheldere brief dat het provinciale inpassingsplan voor de N206 definitief is en uitgevoerd zal worden.

Het onderzoek liet onder meer zien dat de Pioniersbaan waarschijnlijk weinig gevolgen zal hebben voor de Brouwerstraat. Zoals bekend rijdt daar momenteel vooral lokaal verkeer door, van Rijnsburg naar Rijnsburg. De Pioniersbaan is wel gunstig voor het verkeer in de regio. Maar aanleg is lastig omdat die een financiële injectie van de provincie vereist (de weg kost 80 miljoen euro) en omdat de gemeente het tracé jaren geleden vrijgaf voor bebouwing. Het kan daardoor zo maar twintig of meer jaar duren voor de Pioniersbaan verschil kan maken in de regio. Tot die tijd hebben we dan twintig of meer jaar alleen een “parkweg” met verkeerslichten die steeds verder volstroomt, met alle overlast die daarbij hoort.

Bekend met deze feiten en vooruitzichten heeft GemeenteBelangen voorjaar 2017 haar eigen plan ingediend voor de verdieping van de N206 bij de Duinvallei. Dankzij ongelijkvloerse kruisingen en gedeeltelijke overkappingen zal dit plan zeker de overlast verminderen van de N206 zelf en van de verkeersafwikkeling vanuit de wijken

N206 planGB Rotated

 

Link naar het initiatiefplan van GB

GemeenteBelangen heeft de burgers van Katwijk beloofd de inpassing van de N206 in de Duinvallei te verbeteren. Met dit initiatief plan heeft GB haar deel gedaan. Nu is het aan de andere raadspartijen hun beloften aan de omwonenen waar te maken. GB hoopt dat ze dat snel doen en de omliggende wijken niet nogmaals tientallen jaren opzadelen met de overlast van de N206.

Luister ook het RTV Radio interview over o.a. dit onderwerp (dit onderwerp start bij 8:55)

 

René Slootweg

GemeenteBelangen: geen SOK geen geld

  • Geschreven door René Slootweg

De gemeente wil met het Rijksvastgoedbedrijf afspreken hoeveel ruimte er op het oude vliegkamp moet komen voor groen, woningen en Unmanned Valley. Dat vereist een kostbare studie en afspraken hoeveel geld elke partner bijdraagt en terugkrijgt. Die afspraken zijn er niet maar de gemeenteraad stemde donderdag 7 december wel voor de besteding van bijna één miljoen euro.

GemeenteBelangen vindt dat onzakelijk en stemde tegen.

UMV Valkenburg geld SOK

Zulke afspraken horen vastgelegd te zijn in een SOK, een SamenwerkingsOvereenKomst. Daarin staan afspraken over de samenwerking van de gemeente Katwijk met het Rijksvastgoedbedrijf en over wie waarover mag beslissen. Zo’n overeenkomst was in december 2013 opgesteld maar werd afgekeurd door het ministerie van financiën. Tot op heden is er géén nieuwe SOK. Dat betekent dat de gemeente bijna één miljoen investeert in een project zonder zwart op wit te hebben hoeveel geld ze terugkrijgt en hoeveel ze te zeggen heeft.

GemeenteBelangen vindt UnManned Valley wenselijk. GB vindt ook dat de UMV samen kan gaan met woningen en veel groen. De volgende stap is dat de gemeente veel arbeidsuren in het project stopt om alles verder uit te werken.

GB vindt die stap onzakelijk zolang de gemeente geen samenwerkingsovereenkomst heeft met het Rijksvastgoedbedrijf. GB wil eerst deze SOK vaststellen en dan pas investeren. De wethouder gaf GB volledig gelijk. Maar hij wilde liever tempo maken dan het geld van Katwijk veilig stellen. Het gaat om geld dat Katwijk over heeft van de verkoop van haar aandelen in de NUON. 

 

 

 

René Slootweg

De bus rijdt nog steeds over de rotonde.

  • Geschreven door René Slootweg

Het college heeft aan de gemeenteraad een voorstel gedaan met daarin twee nieuwe plannen voor de inpassing van de nieuwe buslijnen van de provincie. Het eerste plan noemt het college de tijdelijke situatie met maatregelen tot 2028 en de tweede plan laat volgens het college de eindsituatie zien daarna.
In het plan tot 2028 zitten een aantal maatregelen waarmee GB instemt zoals het behoud van de rotondes. Maar het eindbeeld van na 2028 wil het college de rotondes veranderen in kruispunten. Daarmee kan GB niet instemmen.

Fietstunnel HOV invoegstrook v2
De fietstunnel onder de Zeeweg moet bij het Waterloopje komen. Veel insprekers uit de wijken en de school pleitten daarvoor. Deze plek is de beste lokatie om de wijken beter te verbinden en de doorstroom op de Zeeweg te bevorderen.

Invoegstrook rotonde Zeeweg
Ieder kent die rare bypass langs de rotonde bij het gemeentehuis als je vanuit Katwijk Binnen op de Zeeweg rechtsaf slaat richting de Julianalaan. Chauffeurs die de bypass verlaten, verdraaien bijna hun nek bij het invoegen. GB stelde voor om van de bypass een invoegstrook te maken. Chauffeurs kunnen dan bij het invoegen gewoon in hun spiegel kijken. Dit idee heeft de gemeente overgenomen. Weer een goed idee van GB!

Comfortstroken
Comfortstroken verbreden de rotondes zodat de bus toch redelijk comfortabel rechtdoor kan rijden en zo kunnen ook rotondes behouden blijven.

Maar de plannen voor de eerste tien jaar bevatten ook maatregelen die NIET de instemming krijgen van GemeenteBelangen.

Recht trekken fietspad
Aan de zuidzijde van de Zeeweg wil de gemeente het fietspad recht trekken en daarvoor grote oude bomen kappen. Dit is voor GB onbespreekbaar. Er is geen reden waarom dit fietspad recht moet zijn en dus ook geen reden om deze bomen te kappen.

HOV bomen bij fietspad
De rondjes met een rood kruisje zijn de bomen die gekapt zullen worden als het aan het college ligt.


Het eindbeeld na 2028
Het college vraagt in het voorstel de gemeenteraad ook in te stemmen met zijn plan voor de jaren na 2028. Daarin wordt de rotonde Zeeweg/Koningin Julianalaan een kruispunt met verkeerslichten. Het gaat GB veel te ver nu al in te stemmen met dit eindbeeld en een voorschot te nemen op autoverkeer toename zonder de onderbouwing van verkeerscijfers.
Want als het college meer inzet op de fiets en het openbaar vervoer en de auto ondergeschikt maakt, zoals in het verkiezingsprogramma van GB wordt vermeld, hoeft het college de veilige rotonde in 2028 niet te veranderen in een minder veilig kruispunt.

 

Bomen Weg Zeeweg

 

 

 

 

 

 

  

 

Een paar van de bomen die gekapt gaat worden