GB adviseert de publieksbalie over de rijbewijzen
- Geschreven door GB admin
Donderdagmiddag 14 maart komt een vermoeide lijnrijder zijn nieuwe rijbewijs halen bij de balie. ‘U heeft pech’, zegt de lokettiste, ‘want u heeft geen afspraak’. ‘Dat heeft u niet gezegd toen ik de verlenging aanvroeg vorige week’, reageert de lijnrijder. ‘Gaat u maar naar de receptie voor een afspraak’, zegt de lokettiste.
De receptioniste belt de balie voor een afspraak. De lijnrijder en de receptioniste horen de bel overgaan maar de lokettiste neemt niet op. Nog een keer, weer geen gehoor. Dan belt de receptioniste de afdelingschef. Die belt de balie en een minuut later heeft de lijnrijder zijn rijbewijs.
Een uniek voorval of niet?
Een idiote gang van zaken. Zou de lokettiste datzelfde hebben gezegd tegen haar man, haar vader, haar moeder, haar buren? Nee natuurlijk. De lijnrijder is dus boos en wil dat de balie niemand ooit weer zo behandelt. Hij vraagt of GemeenteBelangen kan helpen. Met GB stelt hij een klacht op. Hij doet hem op de post en krijgt na twee weken antwoord. De afdelingschef schrijft: ‘We hebben de lokettiste aangesproken op haar gedrag en zullen uw brief in een werkbespreking aan de orde stellen’. Het lijkt dus voorbij maar helaas, een maand later…
Donderdagmiddag 18 april half vier komt een andere inwoner zijn nieuwe rijbewijs halen. Hij was speciaal vroeg van zijn werk vertrokken. Ook hij kreeg zijn rijbewijs niet omdat hij geen afspraak had. ‘Wacht u maar tot vijf uur vanmiddag, dan begint de vrije inloop’ zei de ambtenaar dit keer. Toen hij om vijf uur terugkwam, kreeg hij zijn nieuwe rijbewijs binnen een minuut. Dat had natuurlijk ook om half vier gekund, zonder kinderachtig lesje voor deze man van vijftig die elke week zestig uur werkt.
GemeenteBelangen denkt mee
Hoe kan het anders? Misschien wil de gemeente Katwijk de volgende drie manieren onderzoeken?
Eén: de ambtenaar die het oude rijbewijs inneemt, maakt direct een afspraak voor het ophalen van het nieuwe.
Twee: de gemeente legt de nieuwe rijbewijzen klaar bij de receptioniste die ze afgeeft tegen tekening van een ontvangstbewijs.
Drie: de gemeente biedt aan, tegen betaling van de extra kosten, het rijbewijs aangetekend thuis te bezorgen via post.nl. De verlenging van de paspoorten en andere identiteitspapieren kan net zo.
Het is dan gedaan met kinderachtige lesjes aan volwassenen.
Samen staat u nooit alleen
Heeft u ook met de gemeente Katwijk iets mee moeten maken dat u niet vond kloppen? GemeenteBelangen wil u helpen de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren door aan mogelijk storend gedrag een eind te maken. Zo nodig doet u een klacht op de post die u al dan niet samen met GB heeft opgesteld. Afhankelijk van de reactie kan GB hier verder vragen over stellen. Mail fractievoorzitter Gerard Bol op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of steunfractielid Geert Diemer op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel Geert op 06 2870 8865.